2021 – 2025
2016 – 2020
2011 – 2015
2006 – 2010
2000 – 2005
31 oktober 1999
NITTIOETT ÅR MED FILM ÄR INTE NOG, intervju med regissören och filmhistorikern Gösta Werner. Sydsvenska Dagbladet.
15 september 1999
FORREST J ACKERMAN: MANNEN FRÅN HORRORWOOD, KARLOFFORNIA, intervju gjord 1998 med redaktören för legendariska tidskriften Famous Monsters of Filmland, samlaren av Hollywoodrekvisita, kultskådespelaren med mycket mera. Publicerad i Fantastisk Filmfestivals katalog 1999.
19 augusti 1999
MYTER OCH LEGENDER I SÄLJANDE PYTTIPANNA, kulturartikel om Joseph Campbells mytologistudier och hans betydelse för George Millers Mad Max-serie och George Lucas Star Wars-serie. Sydsvenska Dagbladet.
13 augusti 1999
GRUNDLIGHET VAR HANS GENIDRAG, kulturartikel om Alfred Hitchcocks konstnärliga betydelse med anledning av hundraårsdagen av hans födelse. Sydsvenska Dagbladet.
25 april 1999
WHEN THE LEGEND BECOMES A FACT, PRINT THE LEGEND!, essä om västernfilmens historia och några av genrens viktigaste titlar. Cinema, nr. 2, 1999, s. 34–36.
25 februari 1999
JAKTEN PÅ DEN FÖRSVUNNA FILMSKATTEN: FYRA INTERVJUER OM FILMRESTAURERING. Kevin Brownlow, David Shepard, Jan-Christopher Horak och Bo Berglund berättar om sina äventyr i stumfilmsarkiven och bland samlare. Filmhäftet, vol. 27, nr. 1 (#105), s. 3—22.
TERRENCE MALICK. Filmhäftet, vol. 27, nr. 1 (#105), s. 56–61.
25 augusti 1998
BAKOM GLÄDJEKÄLLAN: INTERVJU MED RICHARD HOBERT. Filmhäftet, vol. 26, nr. 3 (#103), s. 4—17.
NEW HOLLYWOOD BABYLON, essä om Hollywoods renässans efter 1967 och blockbusterfilmens segertåg på 1970-talet. Filmhäftet, vol. 26, nr. 3 (#103), s. 56–65.
25 maj 1998
EN BLYSPARK I MAGEN: INTERVJU MED KJELL SUNDVALL. Filmhäftet, vol. 26, nr. 2 (#102), s. 29–37.
25 februari 1998
HISTORIA, FIKTION, MYTOLOGI, essä om Oliver Stone och debatten om JFK. Filmhäftet, vol. 26, nr. 1 (#101), s. 20–27.
FINAL FINAL CUT, introducerande essä om laserskivor och dvd som referensmaterial för filmvetenskapliga stuider. Filmhäftet, vol. 26, nr. 1 (#101), s. 80–82.
25 september 1997
PANIKEN I FILMFABRIKEN, artikel om häxjakten på kommunister i Hollywood under 1940- och 50-talen. Populär Historia nr. 5 1997, s. 20–21.
6 augusti 1997
VI HAR SETT DET FÖRUT – DET ÄR SJÄLVA POÄNGEN, artikel om auteurteorins förbannelse i ett Hollywood som nu saknar kreativa och nyskapande manusförfattare. Aftonbladet.
25 juli 1997
I NATIONALISMENS TJÄNST, tre artiklar om spelfilm som politiskt vapen under och efter första världskriget . Populär Historia nr. 4 1997, s. 14–19.
29 juni 1997
MORD PÅ FOLKHEMSSNUTEN, artikel om den ideologiska revisionismen av Sjöwall-Wahlöös romaner om ett brott i filmserien Beck. Aftonbladet.
7 juni 1997
SÅ SKAPAS ETT FILMFIASKO, artikel om den europeiska filmindustrins förfall med anledning av en rad nya böcker om filmkriget mellan USA och Europa. Aftonbladet.
30 maj 1997
DIRTY HARRY HAR BLIVIT EN MJUKIS, artikel om det under 1990-talet reviderade kulturfenomenet Clint Eastwood med anledning av en rad böcker om honom och hans filmer. Aftonbladet.
27 mars 1997
MODERN HÄXJAKT, artikel om häxprocesser då och nu i ljuset av 1996 års filmversion av Arthur Millers The Crucible. Aftonbladet.
21 februari 1997
FÅR FLICKOR GILLA PORR? artikel om konflikten mellan antiporrfeminister och feministiska censurmotståndare som börjat intressera sig för porr i akademiska studier med flera kontroversiella forskningsböcker som resultat. Aftonbladet.
6 januari 1997
HORBOCK I GLASKUPA, recension av Klaus Kinskis självbiografi Kinski Uncut. Aftonbladet.
3 januari 1997
LÖGN 24 BILDER I SEKUNDEN, artikel om de möjliga konsekvenserna av datoranimationens alltmer fotorealistiska effekter. Aftonbladet.
11 december 1996
ETC – 20 ÅR AV FRÄCKHET, artikel om tidskriften ETC:s historia och utveckling. Aftonbladet.
29 november 1996
EN RESA TILL DEN INRE RYMDEN, artikel om den konstnärliga föreningen av David Cronenberg och J.G Ballard i Cronenbergs filmatisering av Ballards roman Crash. Aftonbladet.
13 januari 1996
SAMMA GAMLA CHAPLIN, artikel om tidskriften Chaplins föregivna omgörning under den ny redaktion. Artikeln beställdes i december 1995 av tidningen Arbetaren, som dock refuserade den eftersom den ansågs vara alltför kritisk mot deras tidigare medarbetare Mikaela Kindblom, Chaplins nya chefredaktör. I stället publicerades den efter jul- och nyårshelgen i Sydsvenska Dagbladet.
29 september 1995
ALFRED NOBEL – ALLTID LIKA OLYCKLIG, intervju med Vilgot Sjöman om hans film Alfred. Skånska Dagbladet.
27 september 1995
SVEN LINDBERG HAR FÅTT SIN REVANSCH, intervju med Sven Lindberg inför premiären på Höst i Paradiset. Skånska Dagbladet.
22 september 1995
SJU DÖDSSYNDER RÄCKER INTE, intervju med Richard Hobert om hans filmserie kring de sju dödssynderna och den bioaktuella Höst i Paradiset. Skånska Dagbladet.
22 februari – 19 maj 1994: Lunds Studenters Filmstudios katalog våren 1994
FRITZ LANG. Inledningen plus texterna till sex filmer är utdrag ur min artikel om Fritz Lang-retrospektivet i filmstudiokatalogen hösten 1986, se 1986 års retrospektiv HAT, MORD OCH HÄMND: FRITZ LANG I RETROSPEKTIV.
7 september – 16 december 1993: Lunds Studenters Filmstudios katalog hösten 1993
OPTIMISMENS OCH FÖRNYELSENS SVENSKA SEXTIOTAL, introduktion till serien och filmerna 491, Tills. med Gunilla månd. o. tisd. och Korridoren, s. 27–30.
10 april 1992
EN FORSKNINGSEXPEDITION TILL PORNOTOPIA: INTERVJU MED LINDA WILLIAMS, en intervju med feministen och pornografiforskningspionjären Linda Williams, författare till Hard Core: Power, Pleasure and the ”Frenzy of the Visible”. Intervjun gjordes på Nordic Society for Cinema Studies i september 1991. Chaplin 239, nr. 2 (april/maj), 1992, s. 16–21.
10 april 1991
DEN EUROPEISKA (MAR)DRÖMMEN – SAMTAL MED LARS VON TRIER OCH NIELS VØRSEL, intervju gjord på Nordisk Films ateljéer i Köpenhamn under efterarbetet med Europa i mars 1991. Chaplin 233, nr. 2 (april/maj), 1991, s. 14–21.
DEN EUROPEISKA (MAR)DRÖMMEN (utkast), en längre första version av intervjun ovan.
12 februari – 28 maj 1991. Lunds Studenters Filmstudios katalog våren 1991.
MELLAN FÖRNUFT OCH PASSION, introduktion till Stanley Kubrick-retrospektivet, s. 31–33. Texten är en förkortad version av en artikel i Filmspegeln, nr. 1, 1989 (originaltexten försvunnen) som i sin tur bygger på en text om Spelet är förlorat (The Killing, 1956) i filmstudiokatalogen hösten 1987, se AMERIKANSK FILM NOIR II: MARDRÖMSFABRIKEN.
15 september – 15 december 1990. Lunds Studenters Filmstudios katalog hösten 1990.
WES CRAVEN: NO MORE MR. NICE GUY, introduktion till regissören och filmerna Ögon i natten (The Hills Have Eyes, 1977) och Shocker (1989).
10 september – 21 december 1989. Lunds Studenters Filmstudios katalog hösten 1989.
DAVID CRONENBERG: BILDER ÄR VIRUS, introduktion till regissören samt texter om hans filmer från Stereo (1969) till Dubbelgångare (Dead Ringers, 1989), s. 64–95.
D.W. GRIFFITH, FILMPIONJÄR, introduktion till regissören samt texter om hans långfilmer från Nationens födelse (The Birth of a Nation, 1915) till Abraham Lincoln (1930), s. 106–145.
2 februari – 14 maj 1989. Lunds Studenters Filmstudios katalog våren 1989.
FILMENS PIONJÄRER II: USA, introduktion till den tidigaste amerikanska stumfilmen, s. 46–68.
11 september – 20 december 1988. Lunds Studenters Filmstudios katalog hösten 1988.
FILMENS PIONJÄRER I: EUROPA, s. 49–66. Introduktion till den tidigaste europeiska stumfilmen samt texter om bröderna Auguste & Louis Lumière, Georges Méliès. Max Linder och Louis Feuillade,
2 februari – 24 maj 1988. Lunds Studenters Filmstudios katalog våren 1988.
3 x NICOLAS ROEG, s. 6–8. Introduktion till regissören och filmerna Performance (1968/70), Eureka (1982) och Castaway (1986).
17 september – 20 december 1987. Lunds Studenters Filmstudios katalog hösten 1987.
AMERIKANSK FILM NOIR II: MARDRÖMSFABRIKEN, introduktion på s. 75–88 samt texter till Dödligt lik (His Kind of Woman, 1951) på s. 92, 99 River Street (1953) på s. 92–93, Bunny Lake är försvunnen (Bunny Lake Is Missing, 1965) och Planerat illdåd (Angel Face, 1953) på s. 94–96, Trasdockan (Night of the Hunter, 1955) på s. 98–100, Spelet är förlorat (The Killing, 1956) på s. 100–102 och Lockbetet (Cruising, 1980) på s. 123–125.
31 januari – 9 maj 1987. Lunds Studenters Filmstudios katalog våren 1987.
AMERIKANSK FILM NOIR I: NATT OCH STAD I NYANSER AV SVART, introduktion på s. 71–80 samt texter till Mord, min älskling (Murder, My Sweet, 1944) på s. 86–88, Laura (1944) på s. 90–91, Señor Americano (Ride the Pink Horse, 1947 på s. 93–94, Främlingen (The Stranger, 1946) på s. 94–96, Den stora klockan (The Big Clock, 1948) på s. 96, Fönstret (The Window, 1949) på s. 101, Fallet Martha Ivers (The Strange Love of Martha Ivers, 1947) på s. 103–104 och Sov, min älskling (Sleep, My Love, 1948) på s. 104.
17 september – 20 december 1986. Lunds Studenters Filmstudios katalog hösten 1986.
HAT, MORD OCH HÄMND: FRITZ LANG I RETROSPEKTIV, s. 57–100. Introduktion till regissören samt texter till hans långfilmer från Den obesegrade döden (Der Müde Tod, 1921) till Dr. Mabuses 1000 ögon (Die Tausend Augen des Dr. Mabuse, 1960).