Fast & Furious: Hobbs & Shaw

Storbritannien/USA 2019. Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw. Regi: David Leitch. Medverkande: Dwayne Johnson, Jason Statham, Vanessa Kirby, Idris Elba. Åldersgräns: 11 år. Längd: 2.15.

Grabbmatiné med extra allt, undantaget ett bra manus av Fast & Furious-veteranen Chris Morgan. Filmen har samlat några av vår tids bästa stuntmän, som med viss datorhjälp genomför en lång rad spektakulära jakter i bil, motorcykel, helikopter med mera. Bara de är värda en biobiljett. Resten är utfyllnad, inklusive de fumligt filmade slagsmålen.

Handlingen är en dåligt sammanfogad korsning mellan James Bond och en komedi om det omaka snutparet som slår hela världen på käften, inklusive varandra. Ömsesidigt antagonistiska F&F-bifigurerna Hobbs (Dwayne Johnson) och Shaw (Jason Statham) paras ihop av CIA och MI6 för att ta strid mot ett cyberföretag med folkmord i tankarna och transhumanistiska supersoldaten Brixton (Idris Elba) som sitt främsta vapen. Mitt i skottlinjen står Shaws elitsoldattränade lillasyster Hattie (Vanessa Kirby) med ett tickande biologiskt vapen i sin kropp.

Mellan actionvarven försöker man hålla energin uppe genom att låta huvudpersonerna munhuggas med varandra. Problemet är att det mesta låter slitet, fantasilöst och sökt, som om man kört kriminalkomedins alla förolämpningar i en mixer. Lite Dödligt vapen här, lite Lock, Stock and Two Smoking Barrels där… I synnerhet den utdragna käftduellen på flygplanet mitt i filmen blir snabbt mer irriterande än underhållande.

Saknas gör också den där gnistrande personkemin som kan gjuta liv i de enfaldigaste repliker. Och såväl bromancen mellan Hobbs & Shaw som den påklistrade romansen mellan Hobbs & Hattie sitter obekvämt inklämda mellan filmen verkliga attraktioner. Det märks att regissören David Leitch började sin bana som stuntman och inte som teaterregissör. Skådespelarinstruktionerna är så gott som obefintliga, vilket lämnar stjärnorna att köra på autopilot.

© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2019-08-02.

FAST X, filmrecension. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.

FAST & FURIOUS 9, filmrecension. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.