The Fast and the Furious

USA 2001. Regi: Rob Cohen. Manus:fast_and_the_furious Gary Scott Thompson, Erik Bergqvist och David Ayer efter en tidningsartikel av Ken Li. Foto: Ericson Core. Musik: B T. I rollerna: Paul Walker Vin Diesel, Michelle Rodriguez, Jordana Brewster.

Polisen Brian (Paul Walker) som ska infiltrera Los Angeles subkultur av illegala racerförare för att spåra en rånarliga som kapar lastbilar med dyrbar last är knappast särskilt övertygande som ungdomsrebell med bensin i blodet. Men å andra sidan är inte själva scenariot heller med sin rånarliga av biltokiga ungdomar som envisas med att utföra dumdristiga och komplicerade kapningar av lastbilar i dryga 100 km/tim på motorvägar. Eller för den delen hela det lättvindliga sätt på vilket Brian vinner den karismatiske racerkungen Dominics (Vin Diesel) förtroende och hans prinsessa till syster, Mia (Jordana Brewster), på köpet.

Nej, Hollywoods hjärntrust har knappast gaddat sig samman bakom filmkameran. Undrar ni varför gatorna är så lämpligt öde i och poliserna på så bekvämt avstånd just när ett hundratal racerbilar samlas för att bränna gummi i trafikkaosets Los Angeles, där polissirenerna tjuter dag och natt? Varför de annars fullpackade motorvägarna är så passande tomma just när de spektakulära rånsekvenserna äger rum? Och varför rånargänget helt enkelt inte gör som de flesta av sina kollegor i resten av världen och bryter sig in i stillastående lastbilar?

Svaret är förstås att Det där med handling och logik är tämligen ovidkommande. Saker och ting händer för att det helt enkelt ser bra ut på film. Stunteffekter är allt. Nåväl, men räcker den här lustgasinjicerade, högoktaniga actionrullen för att värma upp grabbiga grabbarna inför deras ölrunda på stan? Möjligen med tanke på att åtminstone vissa stunteffekter mellan de besvärande avsnitten med det som ska föreställa en handling är rätt häftiga. Åtminstone tills man kommer till att tänka på betydligt bättre föregångare, som Sista natten med gänget eller – kanske mest förödande uppenbart – Mad Max-filmerna.

Då ser plötsligt filmen varken särskilt Fast eller Furious ut längre.

© Michael Tapper, 2001. Sydsvenska Dagbladet 2001-10-07.

FAST X, filmrecension. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.