Fast & Furious 7

USA 2015. Furious 7. Regi: James Wan. Skådespelare: Vin Diesel, Paul Walker, Michelle Rodriguez, Jason Statham, Kurt Russell, Dwayne Johnson. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.17.

”One last ride”, utlovar filmens reklamslogan. Och det kan ju vara sant då Paul Walker förolyckades innan filmen var färdiginspelad. Men nu surrar rykten om att det kan bli ytterligare tre filmer, kanske – som här – med Walker ansikte digitalt tejpat på en body double eller fyra.

James Wan (SAW, 2004) ersätter åtminstone temporärt Justin Lin, men liksom i filmen är det förstås stjärnan Vin Diesel som är seriens alfahanne. Helt väntat bjuder man inte på några större överraskningar, undantaget ett kort klipp som kastar om kronologin mellan filmerna och täpper till en logisk lucka. Lite märkligt eftersom varken logik, story, rollfigurer eller dialog är av något större intresse här.

Snarare har man i särskilt de senaste fyra filmerna siktat in sig på att bli den störigare, knasigare och korkade kusinen från bilmeckarverkstan till Mission: Impossible. Det blir som allra tydligast i actionscenen då huvudpersonerna Dom (Diesel) och Brian (Paul Walker) hoppar mellan våningarna på tre skyskrapor i Abu Dhabi med lyxmärket W Motors nya sportbil Lykan Hypersport.

I ett utdraget inslag med datorfixade bilder till brölande ljudeffekter lyckas man ändå inte uppnå en bråkdel av den hisnande känslan som uppstod när Tom Cruise spurtade nerför Burj Khalifa i Dubai med en brandslang som räddningslina. Delvis för att vi sett liknande bilhoppartrick tidigare. Delvis för att man med valhänt klippning och kameraplacering inte får ut mycket must ur scenen.

Men också för att det bara är en hårddisk i bilens dator som står på spel, en som innehåller ett globalt övervakningssystem som kan hacka alla datorstyrda apparater. Vilket NSA redan har. Inte ens som vansinnesaction kommer man i närheten av inslaget i FAST & FURIOUS 5 då man drog ett jättelikt kassavalv mellan två bilar genom gatorna i Rio de Janeiro. Seriens skrothandlarsymfoniska höjdpunkt.

Fast & Furious 7 är trots sina 250 miljoner dollar i budget föga mer än en produktplaceringsmättad och tam remix på gamla actionrullar. Särskilt märks det på den tröttkörda och förvirrade storyn om terrorister med sikte på världsdominans.

© Michael Tapper, 2015. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2015-04-01.

FAST X, filmrecension. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.

FAST & FURIOUS 9, filmrecension. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.