The Pigeon Tunnel

STRÖMMAD LÅNGFILM. DOKUMENTÄR. Storbritannien, 2023. Regi: Errol Morris. Med: David Cornwell, Errol Morris. Längd: 1.34. Apple TV+.

Världen enligt David Cornwell, alias John le Carré, består av fifflare och deras godtrogna offer. I självbiografin The Pigeon Tunnel och Errol Morris (Oscarsbelönade The Fog of War, 2003) intervjufilm med samma namn berättar han om hur han gick från att vara det godtrogna offret för sin manipulative far, seriebedragaren Ronnie, till att själv bli en manipulativ fifflare som spion i hennes majestäts hemliga tjänst. Han fick manualen, så att säga, från sin far och från internatskolningen bland överklassbarnen som fostrades till att ta föräldrarnas plats i maktens Old Boys-nätverk.

Allt handlade – och handlar än idag – om att ta på sig en mask för att spela med i överklassens sociala koder. Den som en gång blivit en del av nätverket garanteras fördelar i karriären och skydd från rättvisan. Skolexemplet är MI6:s underrättelseofficer Kim Philby, som bakom överklassmasken dolde en sovjetisk mullvad.

Cornwell menar att Philbys enkla flykt undan rättvisan till Moskva sanktionerades av den brittiska regeringen. Skälet var inte bara att undvika en generande rättsprocess, utan skydda en av de sina i nätverket. Det kan låta konspiratoriskt, men det som talar till Cornwells fördel är att mullvadarna som avslöjades men inte stack till Moskva –Anthony Blunt och John Cairncross – undslapp såväl fängelse som social förnedring.

Maskspel är centralt i John le Carrés författarskap. Så: Vilken Cornwell/le Carré är det vi möter i The Pigeon Tunnel? Människan eller masken? Och vem av Morris och Cornwell är manipulatören respektive offret?

Svaret är inte enkelt. Till skillnad från billiga taskspelare i Morris tidigare intervjufilmer, bland andra Donald Rumsfeld (i THE UNKNOWN KNOWN) och Steve Bannon (i AMERICAN DHARMA) är Cornwell en intelligent och sympatisk person. Men han är också redaktören för berättelsen om sitt liv.

Besvärande detaljer som vänsterprassel – se Adam Sismans biografi från 2015 och Suleika Dawsons The Secret Heart (2022) – stänger han bestämt dörren för: ”I’m not going to talk about my sex life”. Och när han berättar om hur han som spionvärvad student i Oxford angav universitetets kommunister, får han inga besvärande följdfrågor.

Morris tycks foga sig i Cornwells narrativ och låter i stort sett sin honom obehindrat prata på i bild eller till klipp från filmatiseringar, arkivbilder från tv och rekonstruerade scener ur uppväxten. En besvärande detalj som stärker bilden författarens kontroll är att filmen producerats av Cornwells söner, Simon och Stephen.

Men med sina välbekanta konstnärliga grepp sår Morris tvivel över delar av the David Cornwell story. Tiltade kameravinklar, obalanserade bildkompositioner och Philip Glass mystik- och sagobetonade musik låter oss ana att berättaren inte alltid är helt trovärdig.

Cornwell, som sett flera av Morris filmer, försöker avväpna den kritiska blicken genom att medge att han diktat upp åtminstone några av sina minnen. Men Morris fortsätter envist med stilgreppen för att påminna oss om att mannen vi ser gjort sig känd för att blanda självbiografiska fakta med fiktion.

Det gäller även titelns tunnel för duvor till prickskytteslakt, överförd till en metafor för Cornwells tid i MI6 med ett dramatiskt filmklipp från Spionen som kom in från kylan (The Spy Who Came in from the Cold, 1965). Men, som författaren medger senare, hamnade han själv aldrig i skottlinjen; det gjorde bara hans romanfigurer.

The Pigeon Tunnel är, trots mina förbehåll, ett sevärt testamente från David Cornwell, som avled kort efter inspelningen. Med insiderns kunskaper har han, som få andra, visat hur nakna maktens män är under fasaden av rationellt förnuft. Morris gestaltar det i en komisk scen där en underrättelsechef öppnar det mytomspunna kassaskåpet med statens innersta hemligheter och hittar… ingenting. Förtvivlat famlar han bakom skåpet och drar fram ett par gamla byxor beslagtagna från Rudolf Hess. På dem sitter en not om att de kan avslöja viktiga detaljer om Nazitysklands textilindustri.

© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-10-20.

Se även

FÖRFATTAREN SOM KOM IN I VÄRMEN

TRUMSLAGARFLICKAN TAPPAR TAKTEN, krönika om tv-serien The Little Drummer Girl på CMore. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.

OUR KIND OF TRAITOR, filmrecension. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.

SEX, LÖGNER OCH VAPENHANDEL, tv-krönika om serien The Night Manager efter John le Carrés roman. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.

A MOST WANTED MAN, filmrecension. Sydsvenska Dagbladet.

FARLIGA VISSLOR, bokrecension av John le Carrés roman En känslig sanning (A Delicate Truth). Sydsvenska Dagbladet.

SPION KONTRA SPION, kulturartikel om spionen i filmhistorien. Sydsvenska Dagbladet.

TINKER, TAILOR, SOLDIER, SPY, filmrecension. Sydsvenska Dagbladet.