BIO. ANIMERAD FAMILJEFILM. USA/Frankrike/Kanada, 2023. Migration. Regi: Benjamin Renner. Röster i originalversionen: Kumal Nanjiani, Elizabeth Banks, Nora ”Awkwafina” Lum. Svenska röster: Erik Haag, Jennie Silfverhjelm, Ruben Adolfsson. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.22.
Änder! är familjefilmen för alla som avskyr oförutsägbara berättelser, häpnadsväckande äventyr och skämt som faktiskt är roliga. Den är 3D-animerad i en glad och oförarglig pastellfärgskala som försäkrar oss om att ingen kommer att bli upprörd och att allt blir så bra så. En skvalfilm.
Storyn börjar, bildligt och bokstavligt, i en ankdamm där trygghetsknarkande gräsandspappan Mack (Kumal Nanjiani/Erik Haag) stortrivs. När en flock flyttfåglar mellanlandar på väg till Jamaica, tjatar sig resten familjen till att de ska följa efter. Under en övernattning i New York får de en svuren fiende i en samvetslös stjärnkock med anka à l’orange som husets specialitet.
Migrationen kunde blivit en naturlyrisk road movie från Kanada till Karibien, fylld av möten med färgstarka bifigurer på vägen. Men den visionen har man inte haft fantasi nog att följa, och torftigheten är illa maskerad under ett flåshurtigt tempo med mycket skrik-och-flax. Märkligt med tanke på att franske regissören Benjamin Renner slog igenom med den animerade pärlan VICTOR OCH JOSEFINE och att manusförfattaren Mike White nyss slipat sina komiska klor på tv-serien The White Lotus (2021–22).
Änder! från bolaget Illumination (Dumma mej/Despicable Me, 2010; Sing, 2016) är symtomatisk för den brist på nytänkande som, undantaget ett fåtal titlar, exempelvis Sony Pictures tecknade Spider-Man-filmer (2018/2023), hemsökt animationsindustrin under senare år. I likhet med Disneys ÖNSKAN, Pixars Elementärt (Elemental) och Aardmans FLYKTEN FRÅN KYCKLINGFABRIKEN, för att enbart ta exempel från 2023, är huvudfigurerna, handlingen, skurkarna – i stort sett allt i filmerna – dåliga repriser på tidigare stordåd.
Anledningen? Kanske bristen på generationsskifte i en åldrande yrkeskår. Hursomhelst är utvecklingen är oroväckande, och nya, djärva uppstickare i branschen lyser med sin frånvaro.
Under branschledande Disneys kris kring 2000 kom nytändningen från flera av dem som nu själva har svårt att förnya sig: Pixar (TOY STORY), Aardman (WALLACE & GROMIT), DreamWorks Animation (SHREK). Idag ropar genren på renässans. Så också i Sverige, där bristen på arbetskraft gjort att Mamma Mu-filmerna tecknats med engelska munrörelser på entreprenad i Taiwan.
© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-12-22.