Flykten från kycklingfabriken

STRÖMMAD LÅNGFILM. LERANIMERAD FAMILJEFILM. Storbritannien/USA/Frankrike, 2023. Chicken Run: Dawn of the Nugget. Regi: Sam Fell. Röster i originalversionen: Thandiwe Newton, Zachary Levi, Bella Ramsey. Svenska röster: Sharon Dyall, Fredrik Hiller, Viva Östervall Lyngbrant. Längd: 1.38. Netflix.

”The plot chickens,” lyder filmens självironiska reklamslogan. Det är bara att plocka bort ironin för att instämma. Visserligen var föregångaren Flykten från hönsgården (2000) inte heller någon oförutsägbar nagelbitare. I gengäld hade Aardman-veteranerna Peter Lord och Nick Park (Fåret Shaun/Shaun the Sheep, 2007–20) knåpat ihop en så pass originell parodi på krigsfilmsklassikern Den stora flykten (The Great Escape, 1963) – fylld till brädden av kul gags – att alla invändningar kom på skam.

23 år senare fortsätter Flykten från kycklingfabriken på samma arbetsmodell, nu med Mission: Impossible som referens. Och så att inte ens åskådaren med hjärnan i djupaste viloläge ska missa likheterna har man i en scen lagt in en övertydlig parafras på Lalo Schifrins titelmusik.

Handlingen utspelas kring 1950 och börjar en kort äggkläckningstid efter den första filmen. Hönorna har hittat en fristad på en liten ö, där Rocky (Zachary Levi/Fredrik Hiller) och Ginger/Jenny (Thandiwe Newton/Sharon Dyall) får sin första kyckling, Molly (Bella Ramsey/Viva Östervall Lyngbrant). Hon växer med avelsindustriell hastighet upp till en tonårsrebell som drar på äventyr just för att föräldrarna varnat henne för världen utanför.

I sällskap med jämnåriga Frizzle/Frisse (Josie Sedgewick-Davies/Lea Heed) hamnar Molly på Fun-Land Farms, där livet sägs vara en fest. Men nöjesparkens kulisser döljer en dödsfabrik. Bakom står den galne vetenskapsmannen Dr. Fry (Nick Mohammed/Eric Stern) och förra filmens ärkeskurk Mrs Tweedy (Miranda Richardson/Ewa Westerling), som forskat fram den ultimata chicken nugget-rätten – snarlik KFC-kedjans friterade likdelar.

Föräldrarnas lågteknologiska räddningsoperation med blinkningar till James Bond-filmen Man lever bara två gånger (You Only Live Twice, 1967) är filmens huvudattraktion. Rocky blir i vanlig familjefilmsordning klantige farsan som mest gör bort sig medan snabbstickande hönshjärnan Babs (Jane Horrocks/Vanna Rosenberg) kliver fram som hjältarnas hemliga vapen. Den satiriska spjutspetsen mot köttindustrin i Flykten från kycklingfabriken tappar emellertid udden i takt med actiontempot och blir aldrig mer än en blek skugga av originalets genreparodiska upptåg.

© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-12-15.