Life

USA 2017. Regi: Daniel Espinosa. Skådespelare: Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Olga Dihovitjnaija, Ryan Reynolds. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.43.

Life är en påkostad produktion som under sin snygga och polerade men nanotunna yta ekar öronbedövande tomt. En urvattnad och blek kopia på Alien (1979) utan förebildens visuella suggestionskraft och mardrömslika inramning i H.R. Gigers scenografi.

Det börjar annars lovande med att regissören Daniel Espinosa och hans fotograf Seamus McGarvey introducerar den internationella besättningen på rymdstationen ISS i en rad koreografiskt avancerade balettnummer för filmkamera och skådespelare. Inspirationen från Stanley Kubricks ÅR 2001 – ETT RYMDÄVENTYR (2001: A SPACE ODYSSEY, 1968) är uppenbar. Men när den marsianska livsformen, som väntat, hoppar ut ur cellodlingen i rymdlaboratoriet för att förtäta dramat är det som om den kreativa orken tar slut.

Nu växlar man raskt över till renodlad chockmekanisk slasherfilm med utomjordingen som rymdens svar på Jason i Fredagen den 13:e-filmerna. De föregivet intelligenta forskarna förvandlas helt följdriktigt till slaktmaskinens korkade offer. Snart är de fullt upptagna med med att bocka av samtliga punkter på listan över ödesdigra klanterier med utomjordisk livsform på rymdskepp.

Motsvarande procedur utför Espinosa och hans manusförfattare Rhett Reese & Paul Wernick (DEADPOOL) med genrens alla klichéer, från det att kommunikationen med omvärlden bryts så snart monstret är på människoätarstråk till den helt förutsägbart ”oväntade” upplösningen just som vi tror att mänskligheten är utom all fara. Kort sagt utgår Life från att såväl rollfigurerna som publiken inte haft någon som helst kontakt med skräckfilm de senaste fyrtio åren.

Som extra spänningsdödare signalerar Jon Ekstrands (Snabba cash) filmmusik i god tid varje ny vändning i handlingen, varje skifte i stämningen. Även med förbundna ögon skulle alltså de flesta åskådare klara att återberätta händelseförloppet utan att missa något väsentligt. Espinosas film är kanske smart premiärtajmad två månader innan Ridley Scotts ALIEN: CONVENANT, men för dem som hoppas på att få se något nytt i genren är Life en dödfödd historia.

© Michael Tapper, 2017. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2017-03-24.