År 2019 tjänade amerikanska filmer in 2,6 miljarder dollar enbart på den kinesiska biografmarknaden. Storproduktioner som AVENGERS: ENDGAME, Spider-Man: Far from Home och FAST & FURIOUS: HOBBS & SHAW blev större vinstmaskiner där än i USA. Den ekonomiska maktförskjutningen har Kina under mer än ett decennium utnyttjat för att systematiskt pressa Hollywood till självcensur, det bekräftar EN 94-SIDIG RAPPORT FRÅN AMERIKANSKA PEN som släpptes den 5 augusti.
Genom dussintals intervjuer och många fallstudier kartlägger rapporten hur känsligt material redigerats innan filmerna fått grönt ljus från den kinesiska censuren. Än mer oroande är att Hollywoodbolagen numera själva agerar politisk polis för att tillfredsställa diktaturen i Beijing. Parallellen till Nazitysklands påverkansförsök på Hollywood under 1930-talet är slående men deprimerande nog till nackdel för dagens betydligt mer eftergivna drömfabrik.
Bland annat har hbtq-relaterade inslag i CLOUD ATLAS (2012), ALIEN: COVENANT (2017) och Bohemian Rhapsody (se bild ovan) tagits bort. Ofördelaktiga porträtt av eller mord på kineser har klippts bort från James Bond-, Mission: Impossible– och Pirates of the Caribbean-filmer. I WORLD WAR Z (2013) bytte man ut Kina mot Sydkorea som ursprungsland för filmens zombiepandemi – ironiskt med tanke på dagens propagandakrig om coronavirusets ursprung.
Men det är inte bara den kinesiska publiken som förses med skygglappar. Under senare år har både kinesisk-amerikanska samproduktioner och rena Hollywoodfilmer redigerat allt från teman och geografiska referenser till rollfigurer, skådespelare och dialog även för publiken i resten av världen då Kinas regim ansett dem som stötande.
Richard Gere har i intervjuer och senast i ett senatsförhör i juni i år vittnat om hur han giftstämplats i Hollywood på grund av sitt engagemang för Tibet. Filmer som Kundun, Sju år i Tibet (Seven Years in Tibet) eller Geres egen Röd makt (Red Corner, samtliga 1997) hade, enligt honom, varit omöjliga idag, ens i lågbudgetklassen. Kina granskar nämligen amerikansk filmproduktion med förstoringsglas. Inte ens indie-filmer undkommer deras ögon.
Allt som refererar till Tibet är för övrigt tabu, vilket bland annat gjorde att Tilda Swintons rollfigur i Doctor Strange (2016) fick ändras till från tibetansk till keltisk mystiker. Omvänt är det inget som hindrar filmer från att bedriva kinesisk propaganda, som vi i fjol kunde se i barnfilmen FÖRFÄRLIGA SNÖMANNEN (Abominable). Tibet varken omnämndes eller fanns på huvudpersonernas karta, trots färden mot snömannens hem vid Everest-berget. Däremot inkluderade kartan hela det omstridda Sydkinesiska havet, koloniserat genom militärbaser byggda på korallrev, som Kinas territorialvatten.
Men det finns betydande orsaker till Kinas växande inflytande som rapporten utelämnar eller bara nuddar vid. Främst gäller det kinesiska investeringar i Hollywood, exempelvis i helägda Legendary Picures, ett ökat antal samproduktioner och globala uppköp av biografkedjor som amerikanska jätten AMC och svenska SF Bio (numera Filmstaden). Det är av avgörande betydelse för den konstnärliga friheten i en kommersiell filmindustri som räknar framgång i intäkter.
Numera behöver varken Kina eller Hollywoodbolagen bekymra sig om filmer som är under produktion. Redan på utkaststadiet ser filmbolagens byråkrater till att stoppa eller tvätta manus som kan förväntas väcka anstöt. Perfekt för den kinesiska regimen, som inte behöver smutsa sina händer och därmed inte hållas ansvarig för censuren.
© Michael Tapper, 2020. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2020-08-07.
Kommande essä i ämnet
”Xi Jinpings Rambo: Wolf Warrior-filmerna och Kinas dröm”, essä om regissören-stjärnan Wu Jings två actionfilmsuccéer som exempel på hur stormakten Kinas propagarerar för sina ambitioner att dominera världen ekonomiskt, politiskt, militärt och kulturellt. Publiceras i kommande antologin HISTORISKA FIKTIONER, Stockholm: Carlssons.
Tidigare artiklar om Kina, propaganda och film
DE ÅTTAHUNDRA HAR FEL SORTS NATIONALISM, krönika om den censurstoppade kinesiska storfilmen De åttahundra (Ba Bai), som skulle fått världspremiär på årets Shanghai International Film Festival. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.
MEDIEIMPERIET KINA, DEL 1: FILM, artikel. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.
MEDIEIMPERIET KINA, DEL 2: TV, PRESS OCH ANNAN PÅVERKAN, artikel. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad.
FASCINATING FASCISM, film review essay of Zhang Yimou’s Hero. Film International, vol. 1, no. 3, 2003 (#3), pp. 48-51.
WHEN THE CULTURAL PAGES OF DAGENS NYHETER TOOK SIDES WITH A DICTATORSHIP, my lost-and-found diary about the absurd debate in Swedish daily Dagens Nyheter that followed on my publication of the essay. Originally published at the journal’s web site: filmint.nu. It includes my two replies in the debate. One reply was printed, one was banned.
FASCINERANDE FASCISM, svensk version av recensionsessän om Zhang Yimous Hero.
NÄR DN KULTUR RYCKER UT TILL DIKTATURENS FÖRSVAR, min länge försvunna dagbok om den absurda debatten som följde i Dagens Nyheter och som jag publicerade på sajten filmint.nu. Här finns också mina två repliker i debatten, den ena publicerades, den andra stoppades.