BIO. HISTORISKT DRAMA. USA, 2023. Regi: Ridley Scott. Med: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Ben Miles, Rupert Everett. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.38.
”Vi vinner!” ropar Napoleon (Joaquin Phoenix) till sina återstående 40 000 soldater under den nesliga reträtten från Ryssland som skulle avsätta honom från kejsartronen. Han har just sett trehundratusen man dö, de flesta i vinterns kyla och svält. Med en grandios självbild efter mottot: ”jag är den förste att erkänna när jag gör ett misstag, men jag gör inga”, kapar han förtöjningarna till verkligheten.
Ridley Scotts syfte med Napoleon är kanske inte att teckna en nidbild av den korsikanske uppkomlingen som blev fransk kejsare. Men det är som om den brittiska propagandabilden av en puttefnask med – just det – napoleonkomplex (tänk Ian Holms karikatyr i TIME BANDITS) sitter i ryggmärgen. Hur denne fjant kunde bli kejsare förblir ett mysterium, om vi ska tro filmen.
Joaquin Phoenix är tjugo år för gammal för sin roll – Bonaparte var bara trettio när han 1799 valdes till envåldshärskare – och ser filmen igenom mer sliten än makthungrig ut. I en rad ofrivilligt skrattretande scener presenteras han som en charmlös uniformsmänniska med en löjlig hatt som lever sitt eget liv på skallen.
Stel i salongerna. En katastrof i den äktenskapliga sängen hos Joséphine (Vanessa Kirby). Borttappad överallt utom på slagfältet.
Det är också där, bland män i strid, regissören Scott känner sig mest hemmastadd. Som pornograf har han ingen talang. Som dramatisk regissör är han aldrig bättre än manusen han får i knäet. Fast liksom filmens Napoleon ständigt får förtidig utlösning, så går musten ur Scotts bataljer redan efter slaget 1805 vid Austerlitz. Den brittiska flottsegern vid Trafalgar nämns bara i förbigående när vår huvudperson tappar koncepterna inför den brittiske ambassadören och vrålar: ”Ni tror er vara så stora för att ni har båtar!”
Ja, inte är manusförfattaren David Scarpa någon Shakespeare. Det visade han även i sitt tidigare samarbete med Scott, ALL THE MONEY IN THE WORLD. Man skulle faktiskt kunna fylla hela det här textutrymmet med missriktade och fåniga repliker ur deras nya film.
Den främsta svagheten i Napoleon är dock att den varken berättar något nytt eller spännande. Storyn är banal och schematisk, en slarvig avskrift av uppslagsposten i Wikipedia. I intervjuer säger sig Scott vilja presentera en fyra och en halvtimmesversion på Apple TV+. Men längre är sällan bättre, som Napoleon skulle sagt.
© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-11-22.