Time Bandits

Storbritannien 1981time_bandits
Bluray (import)

I väntan på Terry Gilliams senaste film The Zero Theorem och hans episka projekt The Man Who Killed Don Quixote, som återupplivats efter haveriet för tio år sedan (förevigat i dokumentären Lost in La Mancha), har Time Bandits släppts i nyrestaurerad utgåva. Det är en film som med ett barns (Craig Warnock) perspektiv tar ett både komiskt och tragiskt grepp på konsumtionssamhällets själsdödande konformism.

I sin Monty Python-historik hävdar den brittiske kulturhistorikern Robert Hewison att titelpersonerna – ett gäng medelålders dvärgar som stulit Guds karta över portar genom världshistoriens tid och rum – parodierar Python-gänget. Men de understryker också filmens satir över en infantiliserad vuxenvärld, där vi ser bland andra Napoleon (Ian Holm), Robin Hood (John Cleese), Gud (Ralph Richardson) och Djävulen (David Warner) tillfredsställa sina fåniga nycker med både skrämmande och samtidigt löjeväckande brutalitet. Den enda fadersgestalten värd att hålla i handen personifieras av Sean Connery, i en dubbelroll som antikens Agamemnon och modern brandman.

Finalen har en svärta som få filmer med barn i huvudrollen. Fast det var kanske just det som gjorde den till en oväntad kassasuccé i USA. De visuella effekterna är enkla men i gengäld så oerhört mycket sinnrikare än mycket av dagens blockbusterskit i lyxförpackning. Då och då har det talats om en uppföljare. Eftersom de två mest framträdande tidsbanditerna – de oförglömliga anarkisterna David Rappaport och Jack Purvis – har avlidit är det dock inte särskilt troligt. Originalet håller hursomhelst för att ses om.

© Michael Tapper, 2013. Sydsvenska Dagbladet 2013-11-30.