Killers of the Flower Moon

BIO. TRUE CRIME. USA, 2023. Regi: Martin Scorsese efter en roman av David Grann. Med: Leonardo DiCaprio, Lily Gladstone, Robert De Niro, Jesse Plemons. Åldersgräns: 15 år. Längd: 3.27.

Martin Scorsese har sammanfattat sin filmatisering av David Granns true crime-roman i västernmiljö, Killers of the Flower Moon, som ”not a who-done-it, but a who-didn’t-do-it”. Titeln syftar på Osage-folkets namn på månaden maj som ”the flower-killing moon”, då månen är stor och vårblommorna dör när nya växter tar över på prärien.

Det är en poetisk omskrivning för de europeiska invandrarnas folkmord på urbefolkningen, här systematiska rånmord på Osage-folkets för att roffa åt sig deras oljerika landområden i början av 1920-talet. Med slående paralleller till de samtida massmorden på svart medelklass i Tulsa, något filmen också klipper in.

Bakgrunden är en ödets ironi. På 1870-talet tvångsförflyttades Osage-folkets 2000 medlemmar från bördiga jordbruksområden i Kansas till ett ofruktbart och stenigt reservat i Oklahoma där de såg ut att vara dömda till ett liv i misär. Tills man två decennier senare upptäckte enorma oljereserver på marken.

Oljebolagen var tvungna att betala leasingavgifter och royalties för att exploatera fyndigheterna. Det gjorde invånarna till dåtidens rikaste på planeten. Men USA:s inrikesdepartement ansåg inte att ogudaktiga vildar som de var myndiga – urfolken hade inte ens rösträtt – och tvingade på dem förmyndare, ofta advokater som berikade sig själva.

Man tillät även vita män som gifte sig med kvinnor i Osage-folket att ärva deras markrättigheter. Det lockade bedragare som efter äktenskap mördade fru och barn. Det tog flera år och 60-talet döda – vissa uppgifter talar om hundratals – innan president Coolidge beordrade det nybildade Bureau of Investigation (BOI, senare omdöpt till FBI) att utreda brotten. Jobbet gick till Texas Rangern Tom White (här spelad av Jesse Plemons) och hans civilklädda undercoverpoliser.

Visuellt är Killers of the Flower Moon en slående vacker kontrast till den grymma berättelsen. Ett påkostat (200 miljoner dollar) västerndrama som varit sällsynt på bio efter floppen 1980 för HEAVEN’S GATE. Vartenda öre syns i de tidstrogna detaljerna, från Jack Fisks scenografi till Jaqueline Wests kostymer och rekvisitadetaljer som Hales glasögon.

Rodrigo Prietos måleriska filmfoto med majestätiska kranåkningar över prärielandskapet har sin tydliga förebild i mästaren Nestor Almedros kameraarbete i HIMMELSKA DAGAR (Days of Heaven,1978). Och att ingen bra berättad film känns för lång, det garanterar Thelma Schoonmakers rappa klippning under tre och en halv timme. Det enda som skär sig mot den konstnärligt helgjutna inramningen är nyligen avlidne Robbie Robertsons stundvis plumpa filmmusik, som bland annat får inledningens lyckodans kring en oljekälla att se ut som en fånig rockvideo.

Men utan ett bra manus och gedigna skådespelarprestationer kan inga stilgrepp i världen rädda en film. Från romanförlagan broderar Scorsese och hans medförfattare Eric Roth ut det tragiska äktenskapsdramat mellan krigsveteranen Ernest Burkhart (Leonardo DiCaprio) och Osage-kvinnan Mollie Kyle (Lily Gladstone). Gripande i sin gestaltning eftersom Burkhart förälskar sig i sitt tilltänkta offer. Det blir en avgörande komplikation i den cyniska mordplanen från hans farbror, traktens utåt sett filantropiska men rasistiskt kallhamrade boskapsbaron William ”King” Hales (Robert De Niro).

Med få skarpslipade repliker, som ”coyote wants money”, skär den tystlåtna Mollie genom Burkharts förföriska munläder. Och han kan inte annat än att skratta åt att se sitt krassa motiv avslöjat. Ändå kan de två inte annat än dras till varandra. Passionen kommer med skygglappar.

De Niro som djävulen i fårakläder och DiCaprio som hans mer än lovligt naiva marionett är så samspelta att den senare tycks absorbera den förstnämndes minspel och manér. Men även om de är filmens dragplåster, så är det Lily Gladstones klarsynta men kärlekstörstande Mollie som stannar i minnet. Filmens vårblomma döende under den vita mördarmånen.

© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-10-20.

År 2000 stämde Osage-folket USA:s inrikesdepartement för många års förmyndarsvindleri, vilket ledde till en förlikning 2011 som gav dem 380 miljoner dollar.

Bilder på de verkliga personerna som skildras i filmen finns på:

https://www.davidgrann.com/

www.atlasobscura.com/articles/osage-murders-photos-killers-of-flower-moon