The Eight Hundred

Kina 2020. Ba bai. Regi: Guan Hu. Med: Ou Hao, Du Chun, Huang Zhizhong, Zhang Junyi. Längd: 2.29. Finns att köpa eller hyra på olika digitala plattformar. Premiär: 2021-03-01.

The Eight Hundred skildrar det fyra dagar långa slaget om Sihang-magasinet i Shanghai i oktober 1937 mellan en 20 000 man stark japansk truppstyrka och ”de åttahundra hjältarna”, egentligen bara drygt 400 soldater ur Chiang Kai-sheks Guomingdangarmé. Det har blivit en kinesisk legend av samma dignitet som slaget om Alamo för amerikaner och är idag förevigat i ett museum i byggnaden.

Följaktligen har kinesisk filmindustri slagit på stort med en Imax-filmad megaproduktion, där tusentals statister och enorma kulissbyggen återskapar stans sönderbombade kinesiska stadsdelar och de orörda utländska koncessionerna.

Filmen skulle ha invigt Shanghai International Film Festival 2019 men drogs tillbaka endast ett dygn innan premiären på grund av 70-årsjubileet för kommunistpartiets slutseger över just Guomingdangarmén. När den väl fick kinesisk premiär i augusti 2020 hade den klippts om men blev ändå årets största biosuccé i världen enbart på grund av intäkterna i hemlandet.

Vilka förändringar som gjorts är oklart. Med tanke på censurdiskussionerna 2019 har man sannolikt understrukit klassmotsättningarna inom den kinesiska styrkan och slaget som ett förebud om det kommande kommunistiska maktövertagandet, som i repliken: ”Vi förlorade slaget för att nationen är sjuk.”

Men det faktum att filmens hjältar inte är kommunister har också gett regissören Guan Hu friheten att slippa skönmåla såväl soldaterna som krigets bistra verklighet. De som förskansat sig i Sihang-magasinet är en luggsliten samling av tvångsvärvade, krigsovana och till en början även motvilliga bönder, arbetare och tjänstemän. Bland dem finns både gamla och barn. Vi ser hur officerare skjuter desertörer i ryggen eller tvingar skräckslagna soldater att avrätta sina lika skräckslagna kamrater.

Först mot slutet pumpar man dialogen med nationalistiska brösttoner om ”att tjäna sitt land är en ära” och att ”ni [de åttahundra hjältarna] är det verkliga kinesiska folket”. Men fram tills dess är The Eight Hundred både spännande och visuellt spektakulär i sin historiskt korrekta iscensättning av de blodiga striderna mittemot den neondränkta nöjesgatan i de utländska koncessionerna på andra sidan Suzhouån. Ett krig inför en publik av journalister och affärsmän från hela världen.

© Michael Tapper, 2021. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2021-03-08.

Se även: DE ÅTTAHUNDRA HAR FEL SORTS NATIONALISM, krönika 2019 om den censurstoppade kinesiska storfilmen De åttahundra (Ba Bai), som skulle fått världspremiär på det årets Shanghai International Film Festival. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad