Mile 22

USA 2018. Regi: Peter Berg. Skådespelare: Mark Wahlberg, Lauren Cohan, Iko Uwais, John Malkovich. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.35.

Affischnamnet Mark Wahlberg och regissören Peter Berg har med filmer som PATRIOTS DAY och DEEPWATER HORIZON (båda 2016) ansträngt sig för att beröva världens actiontörstande publik på prisvärd underhållning. Mile 22 är inget undantag

Denna dumtrista spionthriller lånar miljön, stjärnan Iko Uwais och slutuppgörelsen från indonesiska turboactionduon THE RAID 1 & 2 (Serbuan Maut, 2011; The Raid 2: Berandal, 2014). Men den har inget av förlagans begåvning, varken ett finurligt thrillerupplägg som borgar för spänning eller något tekniskt hantverk som förmår elektrifiera nerverna. Här har samtliga proppar gått redan en kvart in i handlingen.

Hjältarna är en synnerligen korkad och osympatisk CIA-specialstyrka i Indonesien under James Silvas (Wahlberg) enerverande ledning. Landet är ett korrumperat råtthål där livet är billigt, och från detta helvete ska man rädda avhopparen Li Noor (Uwais) till frihetens USA. Mästerhjärnornas plan är att med bil ta Li genom en storstad fylld av mordgalna indonesiska agenter – tidigare USA-allierade förbytta till Hollywoods nya muslimska fiender.

Finalen är en katt-och-råttalek i ett hyreshus, modell The Raid. Men långt innan dess har detta larmande sömnpiller med sina fåniga premisser, usla actionkoreografi, virriga klippning och Wahlbergs tafatta försök att hänga på trenden hjältar med neuropsykiatrisk diagnos dödat allt intresse.

© Michael Tapper, 2018. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2018-09-07.