Manusförfattaren Ed Solmon och regissören Steven Soderbergh samarbetade 2019 på thrillerfilmen NO SUDDEN MOVE och fortsätter i genren med miniserien Full Circle. Idén fick de från Akira Kurosawas film Himmel och helvete (Tengoku to jigoku, 1963), efter Ed McBains roman Hotet (King’s Ransom, 1959), om en företagsmagnats moraliska dilemma när kidnappare av misstag förväxlar hans son med sonen till hans chaufför.
Full Circle ser till en början ut som en snarlik historia, nu förlagd till Manhattan. Men snart kompliceras handlingen av ett hyperlänk-berättande som, likt Soderberghs TRAFFIC, gör brottet till en sociologisk korsväg för rollfigurer ur skilda samhällsklasser. Kidnappningen utlöser också en serie uppgörelser i New Yorks undre värld och visar sig efter hand ha ett annat motiv än utpressning. Vilka som är de verkliga offren och vilka som är förövarna blir mot slutet av serien omöjligt att ge ett enkelt svar på.
Handlingens nav är det tilltänkta kidnappningsoffret, curlade överklasstonåringen Jared (Ethan Stoddard), och pojken som förväxlas med honom, hemlöse Nicky (Lucian Zanes). Men liksom de tre kidnapparna Louis (Gerald Jones), hans syster Natalia (Adia) och kompis Javier (Sheyi Cole) – alla nyanlända ungdomar från Guyana – är de bara brickor i ett elakt spel när svart, sydamerikansk gangsterekonomi står mot vit, nordamerikansk kapitalism.
Seriemakarnas vasstungade språkrör och vår guide i berättelsen är guyansk-amerikanska kriminalaren Harmony (Zazie Beets), vid det amerikanska postverkets poliskår USPIS. Hon har en osvikligt träffsäker intuition för att, ibland väl snabbt och lätt, nysta upp ledtrådarna i fallet. Bara minuten efter att ha träffat Jareds societetsfamilj, mamma Sam (Claire Danes), pappa Derek (Timothy Olyphant) och morfar stjärnkocken Jeff ”the Chef” (Dennis Quaid), förstår hon att de inte är några oskyldiga brottsoffer. Sedan stalkar hon dem med gissningar och insinuanta kommentarer som en elakare version av Peter Falks kommissarie i tv-klassikern Columbo (1971–78).
Inte lika klipsk är den guyanska ligabossen i New York, Auntie (CCH Pounder), när hon låter sin hetlevrade underhuggare, Aked (Jharrel Jerome från I’M A VIRGO), sköta kidnappningen med tonårstrion från hemlandet. De senares klantiga försök att agera proffsigt fortsätter på ett tragikomiskt tema i Soderberghs kriminalfilmer, från Out of Sight (1998) till LOGAN LUCKY, och är välkomna avbrott till scenerna med talande huvuden i Jareds familjedrama.
I vanlig ordning sitter Soderbergh inte still i registolen utan sköter även fotot och klippningen under pseudonymerna Peter Andrews respektive Mary Ann Bernard. Han använder sin beprövade pseudodokumentära handkamerastil med modifierade mobiltelefoner i inspelningsutrustningen. Kontrasten mellan den ruffiga, visuella stilen och Zack Ryans Hollywood-klassiska filmmusik är slående, men de funkar förvånansvärt bra i kontrapunkt.
Med sin mångbottnade historia och sina nyanserade personporträtt sticker Full Circle ut i en klichémättad genre. Som i flera av Soderberghs senare filmer, senast KIMI, är problemet att han regisserar drama och komedi bättre än thriller. Serien har några nagelbitande scener men saknar de där gastkramande höjdpunkterna som fastnar på näthinnan.
© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-07-13.
Full Circle
STRÖMMAD MINISERIE I SEX AVSNITT. THRILLER. USA, 2023. Skapad av: Ed Solomon. Regi: Steven Soderbergh. Med: Zazie Beets, Claire Danes, Timothy Olyphant, Dennis Quaid, Jharrel Jerome. Längd: 0.37–0.59/avsnitt. HBO Max.