Var finns den egyptiska månguden Konshu när man bäst behöver honom? Inte i närmsta sarkofag, om man ska tro Marvel-serien Moon Knight. Han gömmer sig istället i kroppen till den neurotiske egyptologinörden Steven Grant (Oscar Isaac), kassör på National Gallerys souvenirshop mitt i London.
Grants hemliga identitet är amerikanske legosoldaten Mark Spector, men också taxichauffören Jake Lockely och affärskonsulten Mr Knight om man ska gå till Doug Moench och Don Perlins tecknade förlaga. Men det kan också vara tvärtom, att Grant egentligen är Spector. Och inte nog med att huvudpersonen har två eller fler mänskliga identiteter, Steven och Mark kan dessutom förvandla sig till var sin version av Konshus avatar Moon Knight – med superkrafter som övermänsklig styrka, skicklighet i all slags närstridskonst, osårbarhet, odödlighet och kast med liten månskära.
Välkommen till världen så som den kan te sig om superhjälten lider av dissociativ identitetsstörning, tidigare känt som personlighetsklyvning. Det här är serien för dig som efter introduktionen till Marvels multiversa vill ta ytterligare ett steg ut i det okända. En upplevelse lika desorienterande som någonsin demensdramat The Father (2019).
I Moon Knight vaknar vi gång efter annan upp tillsammans med huvudpersonen efter ännu ett bisarrt actionäventyr. På en blodig brottsplats. Hemma i lägenheten. Plötsligt i ett hotellrum i Kairo med utsikt över pyramiderna. Och fattar ingenting. Är det en dröm? En fantasi? Sitter Steven (eller Mark) rent av som ett vårdpaket på hispan och hallucinerar?
Eller har faktiskt Konshu tagit hans kropp i besittning för att kämpa mot den galne sektledaren Arthur Harrow (Ethan Hawke)? I så fall är det inget mindre än ett fornegyptiskt Armageddon som väntar om han misslyckas.
För Harrow söker ta makten över både vår värld och den egyptiska gudavärlden för att bringa kaos och förstörelse med hjälp av den kvinnliga demonen Ammit, avbildad som en kryptozoologisk kombination av krokodil, lejon och flodhäst. Ammit (längst till höger på bilden nedan) var det antika Egyptens mest fruktade monster. Hon är den som i dödsriket slukar alla syndiga själar som inte klarar balanstestet på gudinnan Maats våg. Vi kan bara ana vilken festmåltid som väntar henne om Harrow öppnar dörren från underjorden.
Om serien spelats in för några decennier sedan, hade Moon Knight varit som klippt och skuren för Terry Gilliam. Tematiskt finns slående likheter till både THE FISHER KING (1991) och De 12 apornas armé (Twelve Monkeys, 1995). Konshus gudomliga manifestation (röst: F. Murray Abraham) med ett svävande skeletthuvud från något urtida odjur är som kalkerad på skräckfigurerna i Time Bandits (1981).
Jeremy Slater, formellt seriens upphovsman, har tidigare legat bakom haverier som 2015 års FANTASTIC FOUR och nyinspelningen av japanska skräckserien Death Note (2017). Jag misstänker därför att seriens konstnärliga kraftverk egentligen är den talangfulle producenten och huvudrollsinnehavaren Oscar Isaac. Med Ethan Hawkes diskret ondskefulla Harrow som sin straight man får Isaacs fritt utlopp för våldsamma kast mellan olika roller och sinnestillstånd. Ibland enerverande hysteriskt, desto oftare både roligt och skrämmande på en och samma gång.
Moon Knight håller inte samma konstnärliga viktklass som Gilliams filmklassiker, men tv-serien har en lika hälsosam humor och distans till sina helflängda premisser. Och den har en djärvt surrealistisk berättarstruktur som låter åskådaren själv dra sina slutsatser om hur handlingen egentligen hänger ihop mellan de drastiska klippen i tid och rum. Än en gång trumfar Marvel publikens hotande superhjälteutmattning med en överraskande fantasifull produktion.
© Michael Tapper, 2022. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2022-03-30.
Moon Knight
Tv-serie i sex avsnitt på Disney+. USA 2022. Skapad av Jeremy Slater efter en tecknad serie av Doug Moench och Don Perlin. Med: Oscar Isaac, Ethan Hawke, May Calamaway, F. Murray Abraham, Gaspard Ulliel. Längd: 0.40–0.52/avsnitt. Krönikan baserar sig på en förhandsvisning av de fyra första avsnitten. Premiär: 2022–03–30.