Allie Fox inte bara vantrivs i den amerikanska konsumtionskulturen, han hatar den i själ och hjärta. Soptippen är hans guldgruva. Där hämtar han delar till sina billiga, lågteknologiska uppfinningar för fattiga länder, och sina bilar driver han på hopsamlad matolja från restauranger i trakten. I en annan tid och i en annan berättelse hade han varit ett excentriskt industrigeni som tar världen med storm. Men i den här storyn är ingen intresserad, och han vänder därför världen ryggen för att starta en alternativ civilisation i djungeln.
Paul Theroux roman från 1981 är ett familjedrama med drag av Joseph Conrads klassiska kolonialskildring Mörkrets hjärta (Heart of Darkness, 1902) och Jim Jones självmordssekt i Guyanas djungel. Allie är en idéburen kolonisatör så fanatisk att han hotar driva både sig själv och alla i sin omgivning i döden för sina projekt.
Det är inte svårt att förstå varför Peter Weirs filmatisering från 1986 (finns som digital köp/hyrfilm) med Harrison Ford i huvudrollen blev en flopp. Den kom i en tid när Ronald Reagan nykonservativa nationalism slog tillbaka mot 1970-talets upprorsanda, och få ville se USA:s matinéhjälte som halvknäpp outsider. Med tiden har filmen dock fått en viss upprättelse, och i årets nyinspelning har man inkluderat ett Han Solo-skämt som blinkning till Ford.
Tv-serien, producerad av författaren och med brorsonen Justin Theroux i huvudrollen, skiljer sig emellertid så radikalt från boken och filmen att den borde fått en annan titel. Allie är nu något slags datorsnille som kommit på kant med underrättelsetjänsten NSA. Han och hustrun Margot (Melissa George) har under ett decennium hållit sig gömda med sina två barn, nu tonåriga Charlie (Gabriel Bateman) och Dina (Logan Polish), på den kaliforniska landsbygden när de blir upptäckta och tvingas fly till Mexiko.
I händerna på manusförfattaren Neil Cross (Luther, 2010–19) och regissören Rupert Wyatt (APORNAS PLANET – (R)EVOLUTION, 2011) har handlingen blivit mer av en thriller med actioninslag än ett familjedrama. Som sådan håller den hög klass i nervigt foto och tajt klippning. Flykten genom Arizonaöknen växlar skickligt mellan storslagna bilder av ett skoningslöst, dödsmärkt landskap och ångestladdad handkamera när familjen konfronteras med faror som beväpnad högermilis, militär och människosmugglare.
På andra sidan gränsen väntar en katt- och råttalek i Mexiko City med en knarkkartell som planerar att använda Allie för sina egna syften och amerikanska agenter som fått upp spåret på familjen. Inte ens en underjordisk organisation som delar Allies antagonism mot samhällsordningen visar sig vara räddningen. Här kulminerar paranoian såväl mot alla yttre fiender som inom familjen.
Det finns nämligen åtskilliga skelett som skallrar i Margots och Allies garderober, men inte ens vid seriens slut har vi mer än skymtat dem. Tanken är förstås att vi ska hållas på halster till säsong två, men raden av scener när Dina försöker ställa föräldrarna till svars om vilka de egentligen är och varför familjen måste fly är mest irriterande. Och det är synd på annars så starka rollporträtt, där Allie och särskilt Margot blivit mer komplexa än i romanen och filmen.
Långt bättre hade det varit om man två-tre avsnitt in i handlingen avslöjat sanningen om vad föräldrarna gjort och sedan låta brottet bli underlaget för ett etiskt samtalsämne mellan generationerna. Då hade man kunnat lägga en moralisk och politisk dimension till en spännande thrillerberättelse som hela tiden störs av att vi aldrig får veta vad som ligger bakom klappjakten på familjen. Nu är det som att se en BOURNE-film, där huvudpersonen i stället för minnesförlust har en patologisk ovilja att minnas och mest är på flykt undan sig själv än någon annan.
© Michael Tapper, 2021. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2021-04-30.
The Mosquito Coast
Tv-serie i sju avsnitt på Apple TV+. USA 2021. Skapad av: Neil Cross efter Paul Theroux roman. Regi: Rupert Wyatt. Med: Justin Theroux, Melissa George, Gabriel Bateman, Logan Polish, Kimberly Elise. Längd: 0.43–0.58/avsnitt. Premiär: 2021-04-30.