USA 2019. Regi: Jake Kasdan. Med: Dwayne Johnson, Karen Gillan, Jack Black, Danny De Vito, Awkwafina. Åldersgräns: 11 år. Längd: 2.03.
I uppföljaren till 2017 års JUMANJI har high school-gänget gått vidare till nästa nivå i livet. De läser på olika college och har glidit från varandra när de åter sugs in i det magiska gamla tv-spelet. Deras nya uppdrag kompliceras ytterligare av att Spencers (Alex Wollf) buttra gamla morfar Eddie (Danny DeVito) och dennes halvknäppa kompis Milo (Danny Glover) följer med. Alla utom Martha (Morgan Turner) hamnar i nya kroppar, bara för under äventyrets gång skifta igen.
Storyn är, som tidigare, ett lustmord på de gamla tv-spelens knasiga dramaturgi och antikverade rollstereotyper, bådadera förvillande lika förebilderna i Hollywoods actiontradition. För att ta sig ur spelet måste gänget stjäla en magisk sten från järnåldersbarbaren Jürgen (Rory McCann), som märkligt nog äger en jetdriven zeppelinare. På vägen till hans fästning i bergen tvingas de genom ökenvandringar och över slumpmässigt rörliga hängbroar över stup, kämpa mot mördarstrutsar och galna mandriller samt, inte minst, övervinna spelfigurernas begränsningar och sina egna mänskliga brister.
Tyvärr lider Jumanji: The Next Level av den samtida actionfilmens längdsjuka: oförmågan att förstå genrens grundregel om att berätta kort och koncist med fart och fläng. Det blir väl många gånger under dryga två timmar som huvudpersonerna stannar upp för att omständligt gagga om handlingens premisser i stället för att låta det förklaras av själva händelseförloppet. Och när man väl har konstruerat en fantasivärld där allt är möjligt, kunde man inte komma på något mer skruvat än hotet från strutsar och mandriller?
Desto roligare har man åt identitetsförvirringen som följer av att ungdomsgänget och de två knarriga åldringarna byter kroppar med varandra. Det blir inte lika vågat som i Futurama-höjdpunkten ”The Prisoner of Benda”, men skådespelarna är synbart förtjusta i att driva med varandras manér. Bäst lyckas Nora ”Awkwafina” Lum – stjärna i kommande The Farewell (biopremiär: 10 januari) – med sin obetalbara tolkning av Danny DeVitos gubbstela kroppsspråk och vresiga morranden.
© Michael Tapper, 2019. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2019-12-06.