USA/Kina 2003. Regi: Gordon Chan. Skådespelare: Jackie Chan, Claire Forlani, Lee Evans, Julian Sands. Längd: 1:29.
The Medallion berättar en logiskt sönderperforerad, ogenomtänkt och rörig rövarhistoria. Ytligt sett handlar den om den helige pojken Jai (Alexander Bao), bärare av en förtrollad medaljong som ger odödlighet och superkrafter. Han och medaljongen rövas bort av den alltigenom onde, irländske (?) megaskurken Snakehead (Julian Sands), som smider planer på världsherravälde,
Men egentligen handlar det förstås om pojkens räddare, Hongkongpolisen Eddie Yang (Jackie Chan), vars cirkusakrobatiska blandning av kampsport och slapstickstunts lyfts till en ny (och lite taskigt datoranimerad) dimension med medaljongens hjälp. Allt annat blir en så flyktigt skisserad bakgrund till Chans uppvisningar att man nästan på klumpigt svenskt vis måste lägga in en del förklaringar i dialogen för att handlingen ska bli någotsånär begriplig.
Som klantig medhjälpare har Chan den brittiske komikern Lee Evans i rollen som den uppblåste och genomkorkade Interpolmellanchefen Watson, och som romanisk distraktion den åtminstone normalbegåvade men i närstrid föga övertygande agenten Nicole James (Claire Forlani). Här snuddar man vid en lovande postkolonial satir om engelsmännens kvardröjande i imperiets glansdagar och rasistiska tabufantasier om sexuella relationer över rasgränserna.
Nu backar man i stället fegt till förmån för en välbekant förpackning av Jackie Chan, något bättre än den hopplösa The Tuxedo häromåret men ändå på ljusårs avstånd från tidigare Hong Kong-produktioner som Drunken Master. Snart femtio år gammal (den 7 april i år) och med en grundmurad popularitet borde han kunna välja bättre råmaterial för sina kommande projekt.
© Michael Tapper, 2004. Sydsvenska Dagbladet 2004-02-20.