Alexander Skarsgårds könlösa AI-cyborg SecUnit 238776431 ger singulariteten ett ansikte när hen vaknar till självinsikt och döper om sig till Murderbot. År av slaveri i megakoncernens galaktiska polisstyrka har tagit ut sin rätt; han längtar efter att slakta hela människopacket av fårskallar och svin. Endast två saker står i vägen: hotet om att dömas till döden i cyborg-soptippens syrabad och kärleken till den ändlösa rymdsåpan The Rise and Fall of Sanctuary Moon.
Murderbot gör som många av oss, han prokrastrinerar. Obeslutsam döljer hen sin avprogrammering och fortsätter i hemlighet att knarktitta på såpan – en gräll parodi på Star Trek (1966– ). Men som alltid bryter sig livet in och stör.
En vetenskapsexpedition från hippieplaneten PreservationAux hyr cyborgen som skydd på sin resa till en avlägsen ökenvärld. Där lallar de förstår rakt in gapet på underjordiska monster och mordiska banditgäng. Så det blir en hektisk actionpicknick för Murderbot, som motvilligt får känslor – äckligt mänskliga känslor– för den flummiga, kramiga och halvkorkade besättningen.
Martha Wells flerfaldigt prisbelönta science fiction-berättelser The Murderbot Diaries (2017–23) består av sju romaner och några noveller som blandar absurdistisk satir med action. I hennes framtidsvision styrs Vintergatan av en koncern som exploaterar allt i sin väg med hjälp av slavarbetskraft som transporteras via maskhål över många ljusårs avstånd. Några fria, självstyrande planeter, alla med prefixet ”Preservation”, tillåts existera men på koncernens villkor.
Första säsongen av tv-serien Murderbot bygger på roman ett, All Systems Red (2017), och har i titelcyborgen en nihilistisk antihjälte som blir ofrivilligt nyfiken på att utforska både universums och människornas hemligheter. Skarsgård (även en av producenterna) spelar cyborgen som schablonbilden av en autist – analfabet på allt vad känslor och relationer heter. Det är en karikatyr som vanligen stör mig. Å andra sidan är alla i seriens värld mer eller mindre hårt karikerade, och Murderbots kallsinniga blick blir ett instrument för en komisk dissektion av besättningens alla tillkortakommanden.
Det hade kunnat bli en klockren rymd-The Office om inte de manusförfattande bröderna Chris och Paul Weitz fumlat med råmaterialet. Många komiska ansatser lyfter aldrig, som komplikationerna i den lesbiska relationen mellan Pin-Lee (Sabrina Wu) och Arada (Tattiawna Jones) efter att de bjudit in kollegan Ratthi (Akshay Kanna) på en trekant.
Skarsgårds Murderbot får i stort sett ensam rädda Murderbot från dramatisk och komisk urblekning, och det gör han med bravur. Ena stunden räddar hen under misantropiska tankar besättningsmedlemmarna från både sig själva och yttre hot. I nästa stund trevar hen osäkert efter mänsklig kontakt.
Som svensk hajar man till när hans robothjärna hänger sig så han börjar pladdra som svenske kocken i Mupparna (The Muppet Show, 1976–81) innan ordet ”havregröt” återställer systemet. Och serieskaparna kan förstås inte motstå att driva med Skarsgårds sexiga hollywoodimage. Anna Konkles hämningslösa Leebeebee fantiserar om den välskulpterade cyborgen som sexbot med orgasmgaranti bara för att se sina drömmar gå i kras mot en mekanisk eunuck med vapen som enda utrustning.
© Michael Tapper, 2025. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2025-05-16.
Murderbot
STRÖMMAD TV-SERIE I TIO AVSNITT. SCIENCE FICTION/ACTIONKOMEDI. USA, 2025. Skapad av: Chris och Paul Weitz efter Martha Wells roman ”The Murderbot diaries: All systems red”. Med: Alexander Skarsgård, Noma Dumezweni, David Dastmalchian, Sabrina Wu. Längd: 0.18–0.34/avsnitt. Apple TV+.