BIO. SUPERHJÄLTEACTION. USA, 2024. Regi: SJ Clarkson. Med: Dakota Johnson, Sydney Sweeney, Celeste O’Connor, Isabela Merced. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.57.
Den nedåtgående spiralen för superhjältefilmen tar ännu en brant kurva mot avgrunden med Sony/Marvels ”Madame Web”. Fantasilös, håglöst berättad. Svårt märkt av sin problematiska produktionshistoria med uppskjutna premiärdatum för omarbetningar av ett hopplöst material som körde snabbt in i en återvändsgränd. Haveri i repris på höstens THE MARVELS, med andra ord.
Seriefiguren Cassandra Webb introducerades i en Spider-Man-tidning 1980 som superhjältens sidekick, ett åldrat orakel liknande antikens Pythia i Delfi. Filmens Cassie Webb (Dakota Johnson) möter vi år 2003 som en trettioårig sjukvårdare på ett Manhattan utan ett spår av Spider-Man.
Via sin synska förmåga får hon kontakt med en trio potentiella spider-women: Julia Cornwall (Sydney Sweeny), Mattie Franklin (Celeste O’Connor) och Anya Corazon (Isabela Merced). Gänget ska förstås föreställa ett feministiskt svar på de animerade Spider-Verse-filmerna. Filmens kvinnliga regissör och manusmedförfattare, SJ Clarkson (ANATOMY OF A SCANDAL), gör dock ett så pass grundligt jobb med att fördumma både handlingen och huvudpersonerna att titeln borde ändras till Spider-Bimbos.
Cassies visionära uppenbarelser både bakåt och framåt i tiden öppnar för många spännande möjligheter, men filmen använder dem huvudsakligen till att backa handlingen så att vi tvingas se samma scener om och om igen. På så sätt kan man blåsa upp den svältfödda storyn med minst en halvtimme längre speltid än nöden kräver. Faktiskt skulle man kunna trimma filmen ännu hårdare med tanke på alla poänglösa sidospår och banala dialoger som vaggar åskådaren in i sömnens rike. Vid närmare eftertanke finns här knappt stoff ens till en kortfilm.
I brist på intressanta hjältar brukar åtminstone skurkarna kunna höja stämningen, som Kingpin i ECHO. Filmens Ezekiel Sims (Tahar Rahim) tillhör emellertid tråkighetskvoten. Mot slutet försöker Madame Web ge sken av att vara början på en franchise men påminner snarare om ett misslyckat pilotavsnitt till en tv-serie som aldrig fick premiär.
© Michael Tapper, 2024. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2024-02-14.