Kung Fu Panda 4

BIO. ANIMERAD FILM. USA, 2024. Regi: Mike Mitchell, Stephanie Stine. Röster I originalversionen: Jack Black, Nora ”Awkwafina” Lum, Viola Davis. Svenska röster: Lawrence Mackrory, Arantxa Álvarez, Elin Klinga. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.33.

Åtta år efter trean fortsätter Kung Fu Panda-serien på sin fjärde film av sex planerade. Gott står åter mot ont, men huvudpandan Pos (Jack Black/ Lawrence Mackrory) söndagsskolemoral utmanas både bildligt och bokstavligt av den skurkaktiga men godhjärtade gråräven Zhen (Awkwafina/Arantxa Álvarez). I övrigt är det samma dratta-på-ändan-action av varierande rolighet som tidigare.

Vid det här laget har Po och De fruktade fem kung fu-besegrat Fredliga dalens alla fiender när ett nytt hot dyker upp: En kameleont – fantasilöst kallad Kameleonten (Viola Davis/Elin Klinga) – som inte bara kan byta skepnad utan också stridsegenskaper hen absorberat på magisk väg från Pos tidigare motståndare. Tråkigt nog är Kameleonten en superskurkkliché kopierad från James Bond-filmerna. Med gränslöst storhetsvansinne och ett tvångsmässigt behov att bekänna alla sina ondskefulla planer för hjälten innan ridån slutligen går ner.

Av oklara skäl är De fruktade fem på äventyr i andra delar av antikens Kina. Po tvingas därför ta hjälp av den förslagne inbrottstjuven Zhen och med hjälptrupper från undre världen, bokstavligen belägen under storstan Juniper City. Varför skurkarna skulle behöva gå under under jord är besynnerligt eftersom Zhen beskriver hela stan som ett enda stort gangsternäste. (Det är inte utan att jag undrar om nuvarande justitieministern haft ett finger med i manuset.)

Liksom tidigare rekommenderar jag den engelska originalversionen helt enkelt för att röstskådespelarna ur Hollywoods grädda har bättre timing och slagfärdighet i de komiska replikduellerna. Jack Blacks naiva Po har äntligen fått en filosofisk sparringpartner värd namnet i Awkwafinas svartsynta Zhen, vars omvändelse till den goda sidan sammanfattas i hennes stridsrop till sin skurkarmé: ”Är ni beredda att göra rätt av fel skäl?”

En annan duo med trivsamt samspel är Pos två pappor, sävlige pandan Li Shan (Bryan Cranston/Stephan Karlstén) och nervige adoptivpappan/gåsen herr Ping (James Hong/Calle Carlswärd). Det är emellertid slapstickinslagen filmerna lever av, de flesta av dem varianter på scener vi sett i tidigare filmer. Ett inslag på tema ”elefanten-i-porslinsaffären” under en vild jakt är riktigt fyndig men kunde utvecklats bättre.

© Michael Tapper, 2024. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2024-03-22.