Humanistisk vampyr söker frivillig, självmordsbenägen person

BIO. SKRÄCKKOMEDI. Kanada, 2023. Vampire humaniste cherche suicidaire consentant. Regi: Ariane Louis-Seize. Med: Sara Montpetit, Félix-Antoine Bénard, Steve Laplante, Sophie Cadieux. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.31.

Fransk-kanadensiska Humanistisk vampyr söker frivillig, självmordsbenägen person är den gråtrista skriva-på-näsan-titeln på en skräckkomedi för alla som avskyr såväl skräck som komedi. Handlingen kan sammanfattas som en enerverande långsam prolog till den enda originella idén i manuset: två vampyrer som raggar offer bland dödssjuka och terapigrupper för deprimerade. Väl framme efter 85 minuter, då rullar eftertexterna.

Tills dess plockar regissören och manusförfattaren (med Christine Doyon) Ariane Louis-Seize ingredienser ur high school-komedin Heathers (1988), nu med omvända könsroller, och diskbänksrealistiska vampyrfilmsatiren What We Do in the Shadows (filmen 2014, tv-serien 2019–24). Bara för att påminna oss om hur mycket bättre ovanstående titlar är när hon låter filmen släpa sig fram genom den ena scenen segare än den andra. Chockartade endast i fantasilöshet och tristess.

Handlingen utspelar sig i en småstad, där självmordsgrubblande high school-nörden Paul (Félix-Antoine Bénard) träffar 68-åriga emo-vampyren Sasha (Sara Montpetit). Han ser henne som en biljett från livet men vill först hämnas på alla som gjort livet surt för honom: skolans rektor och klassens über-mobbare. Hon är omvänt empatistörd och kan inte kan förmå sig att festa på levande människor utan tvingas tigga blodpåsar från sina +300-åriga föräldrar.

Som upplagt för svart humor kring förnedring och upprättelse, om inte filmmakarna så totalt saknat begåvning för genren. Varför de överhuvudtaget velat göra filmen förblir en gåta. Om syftet var att köra en sista påle genom hjärtat på det överexploaterade vampyrtemat, då är de för sent ute. Det vandöda liket har ruttnat länge nu och kan endast väckas av en transfusion kreativt nytt blod.

© Michael Tapper, 2024. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2024-03-29.