The Flash

BIO. SUPERHJÄLTEACTION. USA, 2023. Regi: Andy Muschietti. Med: Ezra Miller, Sasha Calle, Michael Shannon, Michael Keaton. Åldersgräns: 11 år. Längd: 2.24.

Efter att ha sett The Flash är det omöjligt att uppfatta filmens supersprinter annat än som en djupt ironisk metafor för Warner/DC:s hopplösa försök att hinna ifatt Marvel. Man ligger inte bara steget efter utan en hel era bakom. Dräkterna, rollfigurerna, intrigerna… till och med den visuella pyrotekniken som ska dölja den uselt konstruerade storyn känns passé i det 21:a århundradet. Avdammade museiföremål malplacerade i en ny tid.

Huvudrollsinnehavaren Ezra Millers porträtt av Barry Allen (Ezra Miller), alias The Flash, är ett talanglöst svar på Tom Hollands valpigt charmiga nörd Peter ”Spider-Man” Parker. Som substitut för sin bristande skådespelarförmåga bombarderar han oss antingen enfaldiga flin eller gnälligt bölande. Det gör att man omgående hejar på skurkarna hur svinaktiga de än är.

Tyvärr går publiken bet också här. Den annars skicklige karaktärsskådespelaren Michael Shannon är en blek general Zod; hjärntrusten bakom filmen gör honom varken ond eller knäpp eller vulgär eller bisarr nog som antagonist för att väcka publikens intresse. Om man ändå hämtat upp den mentala fribrottaren Gorilla Grodd eller den flöjtspelande materieförvrängaren Pied Piper ur den tecknade seriens arkiv. Då hade vi åtminstone fått något mer färgstarkt hot mot världen än filmens torrboll.

I USA har premiären på The Flash överskuggats av skandalerna kring Millers privatliv. Inte att undra på. Hans brottsregister är långt mer rafflande än +200-miljonerdollarkolossens lata hopplock av antikverat Hollywood-bråte. Det enda kul infallet är återkomsten för Michael Keaton som grånad Batman-kuf, inspirerad av mångmiljardären Howard Hughes. Resten ser ut att ha gjorts med en dålig kopieringsapparat.

Handlingen om hjältens resa bakåt i tiden för att rädda sin familj är hämtat ur Tillbaka till framtiden (Back to the Future, 1985). Huvudrollen är en gnällig mansbebis av Adam Sandler-typ som färdas genom en tidsportal från Marvels multiversum. I det förflutna möter han sitt ännu enfaldigare tonårsjag, och de bildar en Dum och dummare-duo som får Jim Carrey och Jeff Daniels fårskalleteam i originalet att se normalbegåvade ut.

The Flash är ett bottennapp i genren. En film på tomgång, helt utan nya idéer, spänning eller ens något som liknar underhållning. Ett sken av fart och fläkt som aldrig kan dölja att man bara springer på stället.

© Michael Tapper, 2023. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2023-06-14.