USA 2020. Regi: Julie Taymor. Med: Julianne Moore, Alicia Vikander, Timothy Hutton, Janelle Monáe, Lorraine Toussaint, Bette Midler. Längd: 2.27. Premiär: 2021-01-25 (köpfilm), 2021-02-08 (hyrfilm).
Mot slutet kommer den verkliga, 86-åriga Gloria Steinem in i filmen om sitt liv för att i ett tal summera insikterna som följer av att bli gammal: ”Man kommer ihåg när det var värre”. Häpnadsväckande sett till dagens globala backlash, där högerextremismens framgångsvåg ser ut att vrida klockan tillbaka för kvinnors rättigheter inom alla områden.
Steinem står emellertid på sig i en intervju för New York Times vid USA-premiären i höstas. Hon menar att vi befinner oss vid ett vägskäl i historien då feminismen och andra rörelser för social rättvisa håller på att vinna folkmajoritetens stöd. Just därför mobiliserar motrörelserna med sådan furiös aggressivitet.
Det syns bland annat i det anmärkningsvärt låga IMDb-betyget för The Glorias, vilket påminner om trollkampanjen mot Captain Marvel häromåret. Feministhatarna vill ge sken av att filmen är en trist historia. Tvärtom. Även den bitvis förlorar sig i några barndomsepisoder av marginell betydelse, så kompenseras vi med råge av en fantastisk laguppställning i rollistan och Julie Taymors (Titus, 1999; Frida, 2002) uppfinningsrika, fräscha och ständigt överraskande scenlösningar.
I ett briljant inslag inspirerat av Trollkarlen från Oz (The Wizard of Oz, 1939) sammanstrålar filmens fyra inkarnationer av Steinem – barnet (Ryan Kiera Armstrong), tonåringen (Lulu Wilson), ungdomen (Alicia Vikander) respektive den medelålders kvinnan (Julianne Moore) – för att konfrontera en manlig tv-intervjuare (Michael Lowry) med hans nedlåtande sexism. De blir stereotypbilderna av horan och madonnan men också döttrarna, fruarna och älskarinnorna som vänder skrattspegeln mot mannen själv.
Nog för att det ligger något i Steinem-onelinern: ”Sanningen befriar er, men först gör den er skitförbannade.” Å andra sidan visar filmen att också sanningen kan locka till skratt genom att dra ner brallorna på förtryckets knasiga föreställningsvärld. Till det får filmens fyra Glorior draghjälp av rivjärn som afrikanskamerikanska aktivisten Florynce ”Flo” Kennedy (Lorraine Toussaint), känd för sin cowboyklädsel och snabbskjutande tunga, och frifräsande kongressledamoten ”Battling Bella” Abzug (Bette Midler).
På ett möte slänger en man ur sig klichéklassikern: ”Vad är ni, lesbiska?” Flo Kennedy skjuter tillbaka från höften: ”Och vad är du, alternativet?” Feminism, tråkigt?
© Michael Tapper, 2021. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2021-01-27.