Cruella

USA/Storbritannien 2021. Regi: Craig Gillespie. Med: Emma Stone, Emma Thompson, Joel Fry, John McCrea. Längd: 2.14. Åldersgräns: 11 år. Filmen kommer även att vara tillgänglig från den 28 maj mot en extra avgift på Disney+.

Nej, det här är inte en nyinspelning av Dodie Smiths barnbok De 101 dalmatinerna (The One Hundred and One Dalmatians, 1956). Idén bakom Cruella är i stället hämtad från Gregory Maguires roman Wicked: The Life and Times of the Wicked Witch of the West, 1996), en revisionistisk omtolkning av L Frank Baums Trollkarlen från Oz (The Wizard of Oz, 1900) som blev en succémusikal på Broadway (nu under filmatisering). Likt Maguires briljanta antihjälteskildring av den elaka Häxan från Väst, porträtteras Cruella de Vil i Cruella som en missförstådd outsider och rättfärdig hämnare.  Det vänder upp och ned på originalberättelsens svartvita skildring av gott mot ont.

Handlingen är förlagd till 1960- och 70-talens modevärld av bitchkrigande klädskapare. Föräldralösa Estella (Emma Stone) plockas upp från rännstenen för att jobba för modegurun The Baroness (Emma Thompson). Idolen visar sig dock vara en samvetslös slavdrivare som säljer Estellas nyskapande idéer som sina egna och dessutom ligger bakom hennes familjetragedi. Estella förvandlar sig då till den rasande Cruella för en vendetta.

Storyn är en smart korsning av Charles Dickens, rånkuppfilm och sjuttiotalets moderevolution. Cruellas förebild är punkmodedrottningen Vivienne Westwood. Hennes anarkistiska påhitt blandar dåtidens politiska aktioner med rockångande catwalks. Bland bundsförvanterna finns boutiqueägaren Artie (John McCrea) med DNA från Malcolm McLaren och David Bowie samt gatsmarta småskurkarna Jasper (Joel Fry) och Horace (Paul Walter Hauser).

Dubbelt Oscarsbelönade Jenny Beavans fantasifulla kostymer och Craig Gillespies (I, TONYA (2017) beprövade komediregi borde göra Cruella till en solklar fullpoängare. Men som så ofta hos Disney slipas alla vassa kanter ner för att inte publiken ska sätta popcornen i halsen. Bland annat skildras skolmobbningen av Estella och hennes sorg efter mammans död så lättsinnigt att det försvagar berättelsens känslomässiga kraft. Och på tok för många scener ackompanjeras okänsligt av en skvalradiomix med hitlåtar.

Emma Stone inte heller någon match mot Emma Thompson i monsterduellen. Den senare är så formidabel i rollen som narcissistisk människoätare att bara ett klurigt slut med hjälp av en radikal kläddesign kan rädda huvudpersonen ur käftarna.  Cruella är med andra ord en film som väcker motstridiga känslor. Här finns många goda uppslag men inte modet nog att göra dem full rättvisa.

© Michael Tapper, 2021. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2021-05-28.