Veni, vidi, porno

Det fanns en tid när Stanley Kubrick och Ingmar Bergman tänkte göra porrfilm. Vuxencensuren hade avskaffats, mycket till följd av att efterkrigstidens konstfilm tänjt på gränserna rejält. Nu jävlar skulle århundraden av sexualförtryck krossas med konstnärliga knull!

Facit blev ett annat, men snart femtio år senare har Rafael Edholm inte gett upp. I tv-serien Veni, vidi, vici står han för regi, manus (med Santiago Gil) och spelar porrfilmsproducenten Vincent, som går i jackkofta och bruntonade pilotglasögon trots att det står 2017 i kalendern. Vincent vill höja ambitionerna och kontaktar därför gamle filmskolekompisen Karsten (Thomas Bo Larsen).

Karsten har just floppat med prettokalkonen Veni, vidi, vici och tvingas jobba på sin brukspatrondryge svärfar Åkes (Michael Segerström) slakteri. Han byter därför köttmarknad och finner motvilligt sitt kall i livet. Med auteurverk som Dirty Laundry och Cum-Tiki, en spermadränkt nytolkning av Thor Heyerdahls sjöfärder, får han toppbetyg på nätet av bland andra Charlie Sheen.

Edholms serie är småkul men antikverad. Redan Brian De Palmas Body Double (1985) gjorde satir över porrindustrin som Hollywoods skrattspegel, med parodiska titlar som Close Encounters of Every Kind.  Likaså har kontrasten mellan det pornotopiska paradiset på film och den grå vardagen mellan tagningarna skildrats i exempelvis Paul Thomas Andersons Boogie Nights (1997).

Så sent som på 1990-talet, då Lars von Trier lanserade feministisk alternativporr under beteckningen Puzzy Power, kunde man godta Edholms scenario. Idag är branschen radikalt annorlunda. Långfilmsproduktioner är på utdöende. Klippkavalkader på allt från ”Anal” till ”Virtual Reality” dominerar nätjättarnas sajter. Amatörporr gjord med mobilkamera ligger i tiden.

Veni, vidi, vici går nog främst hem hos de som gillar buskis och nyårsrevyer. Persongalleriet är lika grovhugget som situationskomiken, och det finns inga mörkare skrymslen i förvecklingarna. Det lär sluta i pornotopi.

© Michael Tapper, 2017. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2017-04-13.

Veni, vidi, vici
Tv-serie i tio avsnitt på Viaplay. Regi Rafael Edholm. Skådespelare Thomas Bo Larsen, Livia Millhagen, Rafael Edholm, Michael Wincott, Michael Segerström.  Längd cirka 30 minuter/avsnitt. Premiär 2017-04-13. Recensionen är baserad på de fem första avsnitten.