USA 2017. Regi: Angela Robinson. Skådespelare: Luke Evans, Rebecca Hall, Bella Heathcote. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.48.
Ursprunget till superamazonen Wonder Woman tecknas i denna biopic om den polyamorösa, feministiska trion bakom den tecknade serien: psykologen William Moulton Marston (Luke Evans), hustrun Elizabeth Holloway Marston (Rebecca Hall) och deras älskarinna Olive Byrne (Bella Heathcote).
Filmen är en soppa av historiska fel och samtidigt en rörande berättelse om anti-heteronormativ kärlek. Mest graverande är Marstons berättelse om sitt arbete i spionorganisationen OSS under första världskriget. Fakta är att OSS inte bildades förrän 1942, och att Marston inte tog värvning förrän 20 dagar innan krigsslutet 1918.
Då är kärleksskildringen mer trovärdig, trots att Marstons barn tagit avstånd från filmen (dock utan att ha sett den). För även om den öppet lesbiska regissören-manusförfattaren Angela Robinson projicerat sina egna fantasier – kanske oundvikligt för alla som skildrar intima relationer – finns det historiskt stöd.
Enligt Marstons särartsfeministiska uppfattning var nämligen de moderligt kärleksfulla och omhändertagande kvinnorna bättre ämnade åt att styra världen än de anarkistiska och våldsamma männen. Betoningen på bondage när Wonder Woman binder sina fiender – män men också kvinnor – med sitt gyllene lasso (”The Lasso of Truth”) får dessa att ge upp sina destruktiva maktambitioner.
Det såg Marston som en allegori över hur det patriarkala samhället kunde förändras till ett matriarkat. Kvinnorna skulle använda sin förmåga att locka, beveka och snärja männen till underkastelse. Knappast osannolikt fick denna tanke också fick sin konkreta tillämpning i sadomasochistiska sovrumslekar med Elizabeth och Olive.
Filmens dramatiska puls är den stormiga relationen mellan kvinnorna medan mannen står för kärlek och tolerans. En välkommen omväxling från konventionerna. Mer konventionellt är huvudrollsinnehavarnas matinéförskönade utseenden jämfört med de verkliga förebilderna. I gengäld imponerar rollprestationerna, vilket är avgörande i en story som balanserar på kanten till ofrivillig komedi.
Särskilt nykomlingen Bella Heathcote övertygar i den svåra rollen som ung, sårbar student och älskarinna till makarna Marston, senare hushållerska när alla tre sparkas ut från universitetsvärlden. Olives orubbliga integritet och förbehållslösa kärlek gör henne till filmens verkliga Wonder Woman.
© Michael Tapper, 2017. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2017-12-08.