USA 2017. Regi: Matthew Newton. Skådespelare: Sydni Beaudoin, Helen Beyene, Erica Camarano, Joseph Castillo-Midyett, Raquel Castro. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.29.
En high school-film utan underlivshumor, romantiskt sagoskimmer eller blodiga skräckinslag. From Nowhere är ett drama om tre skolungdomar som väntar på besked om sina asylärenden: ambitiöse Moussa (J. Mallory McCree) från Guinea, bråkiga Sophie (Octavia Chavez-Richmond) från Dominikanska Republiken och populära toppstudenten Alysa (Raquel Castro) från Peru. För att få uppehållstillstånd, kanske till och med amerikanskt medborgarskap, måste de ha synnerliga asylskäl, som politisk förföljelse, helst tortyr och mördade familjemedlemmar.
Indieregissören Matthew Newton slår an en intim, dokumentär ton med handhållen kamera och enbart miljöljud – ingen pålagd musik. Vi kommer nära de beundransvärt känsliga och nyanserade skådespelarprestationerna från de unga huvudrollsinnehavarna. Att dramat är lätt att översätta till svenska förhållanden gör det aktuellt också för vår biorepertoar.
Synd därför att Newton har så svårt med berättarstrukturen. Främsta problemet är att omsorgen om rollporträtten är så ojämnt fördelade. Moussa får en så framskjuten position att de två unga kvinnorna knappt blir mer än en del av rekvisitan. Sophies bakgrund tecknas i några korta inslag, medan filmen helt tappar bort Alysa efter öppningsscenen.
Några gånger vill filmen undervisa snarare än att dramatisera. Scenerna blir livlösa, dialogen stolpig, finalen snöpligt avhuggen. Det kunde blivit en amerikansk kalkon med Staffan Hildebrand-träsmak, om det inte vore för den professionella skådespelarensemblen.
© Michael Tapper. Sydsvenska Dagbladet och Helsingborgs Dagblad 2017-11-03.