En av 1970-talets bästa snutfilmer gjordes av den annars anonyme tv-regissören Barry Shear (Mannen från U.N.C.L.E.). Inspelad på plats i Harlem, New York med dåtidens nya lättviktskameror, börjar den med tre afroamerikanska vietnamveteraners rån mot en ”bank” ägd av den italienska maffian på andra sidan 110:e gatan. Rånet utlöser inte bara en klappjakt på rånarna utan också spänningar mellan maffian och deras svarta underhuggare i Harlem, liksom bland de poliser som utreder händelsen. Anthony Quinn producerade och spelar rasistisk kriminalarboss i disharmoniskt par med underhuggaren Yaphet Kotto. Men Across 110th Street är i allt väsentligt en ensemblefilm som i en lång rad lysande rollinsatser ger en sociologisk tidsbild av The Big Apple med många likheter till The Wires bild av Baltimore några decennier senare. Bobby Womack gjorde filmmusiken, inklusive den klassiska och ofta citerade titellåten (Jackie Brown, American Gangster med flera).
© Michael Tapper, 2015. Sydsvenska Dagbladet 2015-02-20.