Bluray/dvd (import)
Djärvt inleder Michael Mann sin debutfilm med ett tio minuter långt och ordlöst bankrån i centrala Chicago. Det är natt, regn och folktomt. Endast neonljusen och gnistregnet från kassaskåpsexperten Franks (James Caan) specialborr lyser upp mörkret. Sjuttiotalets kärva realism möter här åttiotalets reklamfilmsinspirerade bildspråk, något Mann skulle vidareutveckla i bland annat tv-serien Miami Vice och filmerna Heat och Collateral. Men filmen är också en metafor för ett USA i politisk och ekonomisk förändring. Franks försök att stå fri från gangsterbossarnas makt speglar tiden då de stora företagen stärkte sin makt under Reagan. I ett annan långt och ordlöst montage låter Frank sitt livsverk – en bilförsäljning som han använder som täckmantel för sin brottslighet – gå upp i lågor snarare än att böja sig för övermakten. Miljöerna i filmen är till stor del de hårda kvarter där Mann själv växte upp och lärde känna förebilden till filmens huvudperson.
© Michael Tapper, 2014. Sydsvenska Dagbladet 2014-05-16.