Captain America – The Winter Soldier

captain_america_the_winter_soldierUSA 2014. Regi: Anthony & Joe Russo. Skådespelare: Chris Evans, Anthony Mackie, Scarlett Johansson, Robert Redford, Samuel L. Jackson, Sebastian Stan. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.16.

Just som Avengers-serien kroknat av materialtrötthet med den fåntrista Thor – the Dark World reser sig Marvel-spektaklet igen med inspiration från Bourne-trilogin. Säkerhetstjänsten SHIELD står på tröskeln till att lansera en världsomspännande styrka av drönare kopplat till ett gigantiskt övervakningssystem. Därigenom ska USA:s fiender oskadliggöras så snart en antiamerikansk tanke nuddat vid ett digitalt kommunikationssystem.

Steve Rogers, alias Captain America, tycker emellertid systemet liknar tidigare ärkefienden HYDRA:s nazidrömmar om totalitärt världsherravälde. När han strax hamnar på fiendelistan ställs det USA han personifierar – demokrati, rättvisa, frihet – mot dagens militärindustriella maskin med stjärnbaneret som varumärke. I bakgrunden ruvar arvet efter andra världskriget, då USA och Sovjet snodde åt sig gräddan av Nazitysklands vapenforskare och satte dem i hjärtat av sina försvarsmakter.

Hårdkokt action av senaste modell blandas med 1970-talets konspirationsthriller. Det är ingen slump att Robert Redford, känd bl.a. från klassiker som Tre dagar för Condor och Alla presidentens män, har en nyckelroll. Eller att Anthony Mackies Sam Wilson, alias The Falcon, Captain Americas högra hand, är en kantstött veteran från ”kriget mot terrorn”. Som få actionfilmer gestaltar The Winter Soldier ett amerikanskt inbördeskrig om nationens själ.

Såväl jakterna till bil, fots och i luften som närstridsscenerna är slipade i koreografi och klippning. Dessvärre ligger hjälteprofilen inte i nivå med, säg, Iron Man. Chris Evans rolltolkning är på sin höjd klorinblekt hygglighet, om än det blir något rosigare i samspelet med den brun-utan-sol-tonade Scarlett Johansson. Här behövs en nytolkning lika radikal som storyn.

© Michael Tapper, 2014. Sydsvenska Dagbladet 2014-03-28.