Död man lever
USA 1966
Bluray (import)
Seconds är tredje delen i John Frankenheimers paranoiatrilogi, som inleddes med de politiska thrillrarna The Manchurian Candidate (1962) och Sju dagar i maj (1964). Den tecknar 1960-talets idealisering av ungdom och hedonism som en existentiell mardröm. Sett ur dagens perspektiv skulle den kunna kallas en Mad Men-skräckfilm.
I centrum står den medelålders New York-bankmannen Arthur Hamilton (John Randolph). Trött på sitt rutinmässiga liv och äktenskap lockas han av ett skumt företag till att genomgå en radikal plastikoperation och identitetsbyte till den bildsköne konstnären Tony Wilson (Rock Hudson i sitt livs roll). Men det som i samtida film och reklam skildrades som höjden av lycka – ett ständigt festande singelliv i soliga Kalifornien – skildras genom Hollywoodlegenden James Wong Howes hallucinatoriskt vidvinkelförvrängda filmfoto som en frånstötande freakshow.
Saul Bass affisch och förtexter fångar den tematiska kärnan om identitetens upplösning och huvudpersonens ”död” och återuppståndelse till en ny men lika konform livsstil som tidigare. Seconds rörde vid en känslig nerv. Inte bara de närgångna operationsscenerna väckte kritikernas ilska, utan än mer den nattsvarta finalen.
Rekordtillväxtens guldålder, då individens pop-självförverkligande genom materiell lycka stod på sin mest orgiastiska höjdpunkt, fick här ett dystopiskt gensvar. Och i dagens narcissistiska kultur ter sig filmen mer aktuell än någonsin.
© Michael Tapper, 2013. Sydsvenska Dagbladet 2013-10-18.