Jubal

FrJubalämlingen från vidderna
USA 1956
Bluray (import)

Passande nog inledde Delmer Daves (1904–77) filmkarriären med ett rekvisitörsjobb för regissören James Cruze på den episka västernfilmen The Covered Wagon (1923). Intresset för västernepoken var nämligen grundmurat sedan barnsben, främst genom farfaderns berättelser och dagboksanteckningar från åren som nybyggarguide efter inbördeskriget.

Under 1950-talet blommade passionen ut i nio filmer som bröt upp från den klassiska västernmytens uppgörelser mellan indianer och vita, skurkar och hjältar. Den brutna pilen (The Broken Arrow, 1950) inledde genrens upprättelse för den amerikanska ursprungsbefolkningen, och följande titlar späckade handlingen med moraliskt komplexa rollfigurer. Daves suddade ut gränsen mellan hattarna – den vita på hjälten, den svarta på skurken – och gjorde dem alla grå.

I Jubal blir hans litterära bildning och bakgrund som grafisk designer (han var även utbildad jurist) påtaglig. Filmatiseringen av Paul I. Wellmans roman, där huvudpersonen bär namnet av bibelgestalten Kains son Jubal, lånar åtskilligt från Shakespeares Othello. Och det eleganta filmfotot av Charles Lawton Jr är i landskapsskildringarna från Jackson Hole, Wyoming, tydligt inspirerat av amerikanskt landskapsmåleri i den så kallade White Mountain-skolan.

Enda svaga punkten i detta bedövande vackert inramade svartsjukedrama är Rod Steigers våldsamma överspel som cowboyen Pinky, en före detta sydstatssoldat som med Jagos bedrägliga ränksmideriteknik söker komma åt ranchägaren Sheps (Ernest Borgnine) ägor och hustru Mae (Valerie French). In i detta getingbo av kåthet, svek och våld anländer Glenn Fords främling Jubal – riden av en svärm inre demoner.

© Michael Tapper, 2013. Sydsvenska Dagbladet 2013-06-14.