Lilla Märta x 2

fram_for_lilla_marta_45Fram för lilla Märta (1945) Lilla Märta kommer tillbaka (1948) Dvd (Studio S) ”I egenskap av grånad kvinnosakskvinna och allvarligt sinnad medborgare skall jag be att få hälsa lilla Märta Letterström från Lillköping hjärtligt välkommen i vårt på initiativrika, slagkraftiga och färgstarka personligheter så torftiga offentliga liv. En handfull sådana kvinnor till och Sveriges riksdag kan klappa ihop.” Så inledde Bang sin DN-recension, en i mängden av applåder för Stig Järrel som förklädd kvinnlig musiker och av slumpen utvald feministisk politiker. Inspirationen kom från Järrels framgångar iklädd damkläder på scen i farsen Charley’s tant och i en rad parodier på kvinnliga sångerskor. Hasse Ekmans manus och regi skruvade dock till förvecklingarna med en crazyhumor typisk för flugighetens 1940-tal.

Ekman sekonderade själv i birollen som Sture, och i uppföljaren tre år senare tog även denne på sig klänning och peruk. Resultatet blev dessvärre inte dubbelt så roligt, och den senare filmens uddlösa drift med inhemska nazikollaboratörer förminskas ytterligare av att den gjordes på tryggt avstånd från krigsårens svenska ryggradslöshet inför Tredje riket. Svagheterna i bägge titlarna kompenseras emellertid av Järrels gudabenådade skådespelartalang samt de situationskomiska knasigheterna i högt tempo. Dessa föregångare till såväl I hetaste laget (1959) som Tootsie (1982) är en del av Studio S:s Hasse Ekman-serie. Intresserade av svensk filmhistoria bör hålla ögonen på bolagets utgivningslista, liksom på Sandrews filmpärlor och Klubb Super 8:s inventering av svensk films undervegetation.

© Michael Tapper, 2012. Sydsvenska Dagbladet 2012-11-09.