Unknown

Storbritannien/Japan/Frankrikunknown_ver2e/Canada/Tyskland/USA 2011. Regi: Jaume Collet-Serra. Skådespelare: Liam Neeson, Diane Kruger, January Jones, Aidan Quinn, Bruno Ganz, Frank Langella. Längd: 1.53.

I mycket ser det ut som en uppföljare till TAKEN, om någon nu minns denna eländiga europudding och karikatyr på amerikansk B-action: Liam Neeson, konspiration, yrkesmördare. Handlingen är en klumpig remix på Frantic och BOURNE med åtskilliga svarta hål i logiken.

Neeson fortsätter ihärdigt att vända ryggen till sin tidigare nobla image i prestigeproduktioner som Schindler’s List och Michael Collins för att ta upp Charles Bronsons fallna mantel som sammanbiten hämnare – bedrägligt mild tills han i Hulk-vrede förvandlas från svensson till mordängel. Faktiskt skulle filmen utan större ändringar lika gärna ha gjorts på 1970-talet.

Unknown är trots det ett fall framåt, mest på grund av betydligt bättre skådespelarprestationer – inte minst från Neeson – och några begåvade vändningar under handlingens gång. Dessutom har den ett par hyfsade actionscener. Men viktigast av allt är nog att den använder sina premisser för att piska upp en bitvis riktigt tät thrillerstämning. Det är vi inte direkt bortskämda med på bio.

Neeson spelar en forskare i bioteknik på konferensbesök i Berlin som efter en bilolycka finner att han förlorat sitt liv. Hans identitet, fru och forskarposition har tagits ifrån honom. Ingen känner honom. Inga bevis finns för att han är den han säger sig vara. Allt han har kvar är sin visshet om att han är den han är.

Den enda hjälpen han får är från en handfull udda existenser på samhällets botten: en sjuksköterska (Eva Löbau), en illegalt invandrad taxichaufför från Bosnien (Diane Kruger) och en privatdeckare med förflutet i Stasi (Bruno Ganz). Medan Kruger kämpar förgäves för att göra sin rollfigur trovärdig seglar Ganz med åldermannens elegans genom sin tolkning av en luttrad kallakrigare med en skärv kvar av sitt hjärta.

Unknown kan bäst uppskattas utan förväntningar på originalitet eller minnesvärda scener. Snarare är den stunds tidsfördriv i väntan på en thriller med egen identitet.

© Michael Tapper, 2011. Sydsvenska Dagbladet 2011-06-17.