USA/Tyskland/Frankrike/Storbritannien 2011. Regi Paul WS Anderson. Skådespelare: Milla Jovovich, Logan Lerman, Christoph Waltz, Mads Mikkelsen. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.50.
När Europas svar på Michael Bay tar sig an en av historiens mest filmade romaner återstår inte mycket mer än det yttre ramverket till en idiotförenklad illustrerad klassiker-version. Resten är genremixat stöldgods garnerat med datoranimerat ögongodis.
Manuset har skrivits av den kuriösa kombinationen Alex Litvak (Predators) och Andrew Davis (Bridget Jones dagbok). Men den egentlige upphovsmannen ser ut att vara en reklamfirma som meckat ihop författarnas specialiteter – action respektive romantisk komedi – till en robotversion specialdesignad för tonårspubliken.
Inledningen bygger ihop Jakten på den försvunna skatten med Da Vinci-koden när musketörerna stjäl ritningen till en krigsmaskin av Leonardo. D’Artagnans första konfrontation med skurksidan är tagen ur För en handfull dollar. Slutstriden mellan luftskeppen modellerade på Terry Gilliams Münchhausen-film är en omtagning av PIRATES OF THE CARIBBEAN: VID VÄRLDENS ÄNDE. Etcetera. Däremellan klipper man till en rokokoversion av Sex and the City med mannekänguppvisningar och kärleksförvecklingar.
Det saknas inte utmärkta skådespelare, som Christoph Waltz (Richelieu) och Mads Mikkelsen (Rochefort). Fast då filmen sanerats på all psykologi och det mesta av logiken finns det inte mycket för dem att göra med sina skurkschabloner i marginalen. Det ser inte bättre ut i hjältarnas skara, där både Matthew Macfadyens (Mr. Darcy i Stolthet och fördom) Athos och Ray Stevensons (Titus Pullo i Rome) Porthos ges på tok för lite spelutrymme som två av romanens färgstarkaste personer.
Filmens kraftlösa och oengagerande centrum blir i stället kärleksparet D’Artagnan (Logan Lerman) och Constance (Gabriella Wilde), två Barbiezombier utan skuggan av romantisk kemi dem emellan och med ett svart hål där personligheterna skulle ha suttit. Bäst klarar sig regissören Paul W.S. Andersons musa från filmserien RESIDENT EVIL, Milla Jovovich. I rollen som den svekfulla Milady med vapenspäckad korsett ligger hennes rolltolkning emellertid bara en hårsmån från ninjababen Alice.
Filmen är tillägnad Tysklands motsvarighet till Jerry Bruckheimer, den nyligen avlidne producenten och marknadsföringsmatadoren Bernd Eichinger. Helt rättvist. För 2011 års Musketörfilm är helt och hållet produkt – tekniskt slipad men konstnärligt platt och livlös efter att ha formats av målgruppsanalyser och reklamkampanjer.
© Michael Tapper, 2011. Sydsvenska Dagbladet 2011-10-02.
De tre musketörerna (1948). Klassisk Hollywoodversion med Gene Kelly som D’Artagnan och Lana Turner som Lady de Winter. Elegant filmad med flera snyggt koreograferade fäktningsscener.
De tre muskedundrarna (1922). Stumfilmslegenden Max Linders – Chaplins lärofader – parodi på både romanen och filmatiseringen 1921 som gjorde Douglas Fairbanks till världsstjärna.
The Two Mouseketeers (1951). Tom och Jerry-version, där katten Tom är Richelieus man medan Jerry i sällskap med sin brorson Nibbles är två mus-ketörer.
© Michael Tapper, 2011. Sydsvenska Dagbladet 2011-10-02.