The Wrestler

USA 2008. Regi: Darren Aronofsky. Skådespelare: Mickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, Judah Friedlander. Längd: 1.49.

”If you’ve seen a one-trick pony, then you’ve seen me”, ekar Springsteen-låten genom den här brutalrealistiska antihjälteskildringen såväl för huvudpersonen som för ex-stjärnan Mickey Rourke som spelar honom. Filmen inleds med bilder från den fiktiva wrestlinglegenden Randy ”The Rams” fornstora 1980-tal. Sedan tar kameran rygg på honom, suger på freakshowkaramellen, innan den smackar in en chockbild av hans plastikkirurgiskt havererade råbiff till ansikte.

Själv beskriver han sig också som ”ett havererat gammalt köttstycke”; hans utvalda tvillingsjäl i livets charkdisk är talande nog strippan Cassidy (Tomei). Likt moderna ättlingar till Ingmar Bergmans förtrampade gycklare och skådespelare på botten av ett krasst och själlöst marknadssamhälle, bekräftas deras lågprismärkta människovärde av dagliga förnedringar.

Som revansch för alla inblandade – 2008 års Guldlejonvinnare i Venedig – vill The Wrestler så mycket att den svämmar över av symbolik. ”The Ram” som modern Kristus på golgatavandring i ringen innan sin död och återuppståndelse eller som vacklande amerikanskt imperium i kamp mot Iranflaggviftande ärkefienden ”The Ayatollah” tillhör de mindre lyckade.

Träffande är däremot handlingens omvända framgångssaga, en anti-Rocky som gravskrift över nyliberalismen. Randys balansgång på rännstenskanten är kanske inte lika dramatisk i sin tragedi som om han hade störtdykt från framgångens sjunde himmel. Ändå är hans öde nog typiskt för underhållningsbranschen: kroppens och karriärens gemensamma, obevekliga spiralrörelse neråt mot graven.

Temat genomsyrar också de osentimentala rollprestationerna i gråzonen mellan verklighet och fiktion, rollspel och självutlämnande dokusåpa. När Randy och Cassidy vältrar sig i 80-talsnostalgi och förbannar 90-talet så är dryper deras ord också av etter från Rourkes och Tomeis personliga erfarenheter. The Wrestler är deras biljett tillbaka till A-listan, och i korsvägen mellan uppgång och fall möter skådespelarna sina rollfigurer.

© Michael Tapper, 2009. Sydsvenska Dagbladet 2009-02-13.