Israel/Frankrike/Tyskland 2008. Shajarat Limon/Etz Halimon. Regi: Eran Riklis. Skådespelare: Hiam Abbas, Ali Suliman, Rona Lipaz-Michael, Doron Tavory. Längd: 1.46.
På väggen hemma hos den citronodlande, palestinska änkan Salma Zidane i Zur HaSharon på Västbanken i Israel hänger en bild på Zinédine Zidane. Är de släkt? Knappast, med tanke på att den i Marseille födde fotbollspelarens föräldrar är från Algeriet.
Ändå hänger bilden där, kanske för att visa på den tunna gränsen mellan vi och dom, kanske som ett uttryck för Salmas desperata sökande efter självkänsla. Eller kanske bara för att hennes son glömde ta ner den innan han emigrerade till USA.
Själv är hon fast i sin citronlund – arvegodset efter fadern, hennes enda försörjning – ensam och bortglömd av världen tills Israels förvarsminister bygger ett hus på tomten intill. När hon vaknar en morgon omgiven av taggtråd och med ett beslut i handen om att citronträden ska skövlas av säkerhetsskäl, blir hon plötsligt och ofrivilligt en symbol för ockupationspolitikens offer.
Men det som börjar som en klassisk David-mot-Goliat-strid mellan Salma och Israel utvecklas också till en berättelse om två kvinnor – Salma och förvarsministerhustrun Mira – som genom sina kärleksförhållanden blir verktyg för sina respektive mäns karriärer. Och det blir, som Salmas advokat säger, ingen happy end. I en högst tvetydig final skär den nya säkerhetsmuren tvärs genom Västbanken Muren delar inte bara judar från palestinier utan representerar också sociala och psykologiska blockeringar mellan människor på bägge sidorna.
Citronlunden följer på den israeliske regissören Eran Riklis internationella genombrott med The Syrian Bride. Hans rappa, ekonomiska och visuellt kluriga berättande som inte skriver publiken på näsan liknar Hollywoods när det är som bäst. Mitt i det hjärtskärande dramat finns det även plats för många ironiska iakttagelser av det absurda vardagslivet på Västbanken.
Till sin hjälp har Riklis den tyske filmfotografen Rainer Klausmann (Mot väggen), som i några korta men laddade scener elegant förmedlar en ordlös dialog mellan filmens två kvinnor. Skådespeleriet är genomgående ypperligt ner till minsta biroll. Två av huvudpersonerna började i en liten teatergrupp i Nasaret, nu är de på väg mot internationella karriärer.
Hiam Abbas, som även medverkade i Riklis föregående film och nu spelar huvudrollen Salma, kommer härnäst i Jim Jarmusch nya film Limits of Control. Ali Suliman, som uppmärksammades för sin huvudroll i den Oscarnominerade Paradise Now och här porträtterar den slipade advokaten Ziad, spelar i Ridley Scotts kommande thriller Body of Lies. Bägge skådespelarna är utmärkta representanter för den nya israeliska och palestinska filmens konstnärliga styrka och genomslagskraft.
© Michael Tapper, 2008. Sydsvenska Dagbladet 2008-06-27.