Gamla män i nya bilar

Danmark 2002. Gamgamle maendle mænd i nye biler. Regi: Lasse Spang Olsen. Manus: Anders Thomas Jensen. Foto: Henrik Kristensen. Musik: George Keller. I rollerna: Kim Bodnia, Nikolaj Lie Kaas, Thomas Villum Jensen, Torkel Petterson.

Denna fristående uppföljare till I Kina käkar man hundar (1999) är tillägnad manusförfattaren Henning Bahs (filmerna om Olsen-banden, den danska förlagan till Jönsson-ligan). Men här har den gemytliga humorn ersatts med en provinsiellt krystad kopiering av Guy Ritchies cyniska och gatsmarta brittiska gangsterfilmer (Snatch), som i sin tur kopierats på Quentin Tarantinos Pulp Fiction. Således viftas det oftare med pistoler och cyniskt vitsiga skällsord än med pilsnerflaskor när Harald (Kim Bodnia) som diktatorisk ledare för en patetisk samling smågangsters både ska bryta ut leversjuke kollegan ”Munkens” (Jens Okking) kriminelle, svenske son ur fängelset och ordna en illegal transplantation i Ecuador.

Den föregivet svarta humorn består huvudsakligen av Haralds översitteri och sadistiska våld riktat mot bland annat kvinnor och invandrare i en anda av lustfylld politisk inkorrekthet. Tyvärr blir det mest svärta och väldigt lite humor. Med rätt skruvning hade övergreppen kunnat vändas till ironi över våldsverkarna själva. Här blir det dock mest osmakligt eftersom humorn helt ställs i det reaktionära hånflabbandets tjänst. Vi ska helt enkelt tycka det är kul att se kvinnor och svartskallar få på käften. Och när några serbiska mafiosos dyker upp iklädda t-tröjor med idolporträtt av Milosevich är det inte utan att man tycker sig höra applåder från Dansk Folkeparti.

© Michael Tapper, 2002. Sydsvenska Dagbladet 2002-11-15.