USA 2001. Regi, manus: Gary Hardwick. Foto: Alexander Guszynski. Musik: Eric Benet, Snoop Dogg m.fl. I rollerna: Morris Chestnut, Bill Bellamy, D.L. Hughley, Semar Moore.
Filmstaden i Malmö
The Brothers är ett tecken på den svarta medelklassens uppgörelse med en kvardröjande rasism i den amerikanska filmindustrin. I stor utsträckning placeras svarta fortfarande i biroller till vita hjältar eller används dem som komiska inslag, det vill säganär de inte är synonyma med kriminalitet, knarkmissbruk eller sociala problem i största allmänhet.
Här befinner vi oss i ett Los Angeles med stora villor, gymtränade kroppar och välfyllda kreditkort. Alltså ljusår från gängstridernas Watts. I centrum står fyra ”brothers” – vänner sedan barndomen. Vid tröskeln till att fylla 30 står de inför valet att fortsätta förlänga ungdomsåren eller gå in i vuxna relationer med kvinnor.
Filmen pendlar mellan ett försök till studie av det sociala arvet i en svart machokultur och sexkomedi. Tyvärr lyckas den dåligt med bådadera ambitionerna. De olika relationernas komplikationer som filmen med ett lite grovhugget psykologiserande modell veckotidning försöker förklara och sexskämten som på ett krystat sätt kryddats med hårdkokt gatuprosa fördjupar emellertid inte någonting alls. Tvärtom blir de bara en tunn fernissa över en schablonmässig och schematiskt berättad historia som i grund och botten inte är mer sofistikerad än ett standardmässigt avsnitt ur någon såpa.
© Michael Tapper, 2001. Sydsvenska Dagbladet 2001-06-15.