The Cell

cell_ver1USA/Tyskland 2000. Regi: Tarsem Singh. Manus: Mark Protosevich, Foto: Paul Lauren Musik: Howard Shore. I rollernaa: Jennifer Lopez, Vincent D’Onofrio, Vince Vaughn, Marianne Jean-Baptiste.

Filmstaden i Malmö

I The Cell blandas ingredi­enser från När lammen tyst­nar, The Matrix och ÅR 2001 – ETT RYMDÄVENTYR med en psykoterapeutisk frälsningsberättelse av klassiskt snitt. Jennifer Lopez agerar en före detta socialarbetare som med hjälp av en neurolo­gisk dockningsstation kan färdas som en psykonaut in i andra människors själsliv ­här: patienter som på grund av ett trauma hamnat i koma.

Huvudnumret är en färd in i en schizofren seriemördares in­re skräckkabinett, och för att hålla publiken på helspänn håller dennes senaste offer på att drunkna i en självpåfyl­lande vattentank alltmedan videokameror registrerar för­loppet i förövarens perver­sa njutning.

Det gäller alltså för huvudper­sonen att ta sig in psykopa­tens hjärnlabyrint för att lista ut var offret finns så att denna kan räddas i tid.

Men reklamfilmsregissören och spelfilmsdebutanten Tarsem Singh har poängterat att seriemördarintrigen egentligen var helt underord­nad för hans motiv att göra The Cell. Istället är filmen ännu en hollywoodskt oförblommerad kärleksaffär med den slags avancerade virtuel­la världar som man finner i de mest påkostade reklamfil­merna, rockvideorna samt i dator- och tv-spel.

Med god hjälp av trendsättande designern Eiko Ishiokas (Mishima, Bram Stoker’s Dracula) konstfullt bi­sarra dräkter och en generöst tilltagen budget för dekorer ska publiken bokstavligen förflyttas till ett inre landskap. Filmen balanserar flera gånger på gränsen till att bli en kalkonfilm, särskilt i en slutscen då terapeuthjältin­nan iklär sig rollen som en Mariagestalt från ett vykort hämtat ur mördarens barndomsminne.

Räddning­en ligger i utmärkta skådespelare som fyller ut de ytligt tecknade rollgestalterna samt Tarsem Singhs visuella begåvning. Om än hans regi ibland kantrar över till tablåscener som ser ut som påkostad skolteater.

© Michael Tapper, 2000. Sydsvenska Dagbladet 2000-12-20.