Hong Kong 1996. Tian mimi. Regi: Peter Chen. Manus: Ivy Ho. Foto: Jingle Ma. Musik: Tsang Hei Chiu. I rollerna: Maggie Cheung, Leon Lai, Eric Tsang, Irene Tsu, Chistopher Doyle.
Spegeln i Malmö
Den här romantiska berättelsen balanserar mellan lättsam komedi i stil med När Harry träffade Sally (1989) och ett melankoliskt drama som närmast för tankarna till den svenska Måndagarna med Fanny (1977). Den håller sig till stora delar på ett lättsamt och inte särskilt djuplodande plan och sveper raskt över det decennium från 1986 då huvudpersonerna stöter ihop strax efter ankomsten från fastlands-Kina till 1995 och en slumpmässig återförening i New York. Huvudpersonerna har, likt Harry och Sally, filmen igenom fullt upp med att mötas och skiljas och låtsas som att de trots kärleken till varandra egentligen bara är vänner. Emellanåt grubblar de var för sig i tankfulla poser som andas lite gråtmild alienation av svenskt 1970-talsmärke.
Filmen är i stort en flyhänt produktion med utmärkta skådespelarinsatser och ett ibland påhittigt bildberättande. Men Peter Chans regi och Ivy Hos manus är knappast mer anmärkningsvärda än motsvarande Hollywoodprodukter i den konstnärliga mittfåran. Här finns följaktligen inget temperament eller estetiskt särdrag som utmärker filmen. Om den ändå stannar kvar i minnet är det främst stjärnan Maggie Cheungs förtjänst. Hennes nyansrika och auktoritativa skådespeleri är otvivelaktigt filmens största tillgång.
© Michael Tapper, 2000. Sydsvenska Dagbladet 2000-04-20.