Universal Soldier – återkomsten

universal_soldier_the_returnUSA 1999. Universal Soldier – The Return. Regi: Mic Rod­gers. Manus: William Malone och John Fasano efter rollfigurer skapade av Richard Rothsteln, Christopher Leitch, Dean Devlin. Foto: Michael A. Benson. Musik: Don Davis. I rollerna: Jean-Clau­de Van Damme, Michael Jai White, Heidei Schanz, Xander Berkeley.

Filmstaden i Malmö och Lund

Den första Universal Sol­dier (1992) var en sämre variation på ROBOCOP (1987). Istället för poli­ser handlade den om stupade vietnamsoldater som åter­upplivats för att tjäna som den amerikanska militärin­dustrins hjärntvättade yr­kesmördare. Uppföljaren Universal – återkomsten, om en mentalsjuk dator som tar kontrollen över ett gäng nya soldatzombier, är enbart usel. Jag skulle till och med vilja påstå att den är sämre än något Jean-Claude Van Damme gjort tidigare, och då talar vi om åtskilliga botten­napp genom åren.

Det är förstås svårt att ar­gumentera för sådana i sam­manhanget mindre viktiga in­slag som trovärdiga karaktä­rer, välskriven dialog, en handling eller ens en logik i denna handling. Van Dam­mes filmer är ju i allt väsent­ligt en sadomasochistisk lekstuga av blodiga kampsportsuppvisningar. En lång upptakt där Van Damme får fruktansvärt med stryk följs av den ofrånkomliga slut­uppgörelsen där han mot al­la odds vinner.

Amatörismen i skådespe­leriet och den bottenlöst ba­nala och ofrivilligt komiska dialogen är bisaker. Detsam­ma gäller den lika ofrivilligt farsartade handlingen. Här finns sådana höjdpunkter för kommande kalkonfilm­festivaler som när Van Dam­me och hans blivande beund­rarinna just flytt undan en övermänskligt stark och mordisk soldatzombie in i ett förrådsrum med kemiska stridsmedel. Men inte försö­ker de ta sig vidare ut från byggnaden. Nej, istället står de lugnt kvar innanför dör­ren och diskuterar alltmedan deras förföljare skjuter sig in. Och så vidare.

Stundtals ser det faktiskt ut som om vår egen C-film­kung Mats Helge Olsson stått bakom kameran, för till och med de centrala slags­målsscenema är trist avfil­made utan ansats till tempo eller rytmik. Hade det inte varit för Van Dammes stjärn­status, skulle den här fil­men fått en snabb död på en undanskymd, dammig hylla i videobutiken. Där hör den hemma.

© Michael Tapper, 1999. Sydsvenska Dagbladet 1999-08-13.