The Protector

USA 1988. Regi, manus James Glickenhaus Foto Mark Irwin Klipp Evan Lottman Scenografi Wil­liam F. De Seta Musik Ken Thorne. Med Jackie Chan Billy Wong Danny Aiello Danny Garoni Sandy Alexander gängledaren Victor Arnold poliskaptenen Kim Bass Stan Jones. Producent David Chan för Golden Harvest för Warner Bros. Längd 1.34. Visades på Lunds Studenters Filmstudio 1990-04-29.

protector857

Den numera ledande stjärnan inom Hong Kong-filmen, Jackie Chan (f. 1954), var en fullärd ak­robat i den kinesiska skolan när han påbörjade sin filmkarriär i mitten av 1970-talet. Efter att ha jobbat som stuntman och spelat biroller i ett otal kampsportsfilmer lanserades han 1976 som efterträdare till superstjärnan Bruce Lee (1941–73). Med Snake in the Eagle’s Shadow (Se ying diu sau, 1978; ej visad i Sverige) fick Chan en ny profil där tonvikten lades på actionpackade kriminalintriger med komiska inslag.

Framgången för Chans alltmer egensinniga actionprofil lade grunden för en karriär som regissör/huvudroll­sinnehavare från och med The Young Master (Shi di chu ma, 1980; ej visad i Sverige). Samma år lanserades han på försök i den amerikanska produktionen Battle Creek Brawl (ej visad i Sverige). I den kryddade re­gissören Robert Clouse, känd för Bruce Lee-filmen Enter the Dragon (1973) en gangsterfilm i 1930-talsmiljö med Chans kung fu-akrobatik. Den blev dock ingen större framgång.

Hemma i Hong Kong gick det emellertid betydligt bättre. Chans stjärna fortsatte stiga med filmer som Project A (1983, ej visad i Sverige), Armour of God (1986, ej visad i Sverige) och Project A, Part II (1987, ej visad i Sverige). I dem anknyter man snarare till stumfilmskomikens mästare, som Charlie Chaplin, Buster Keaton och Harold Lloyd, än till sina amerikanska kol­legor i actiongenren. Från Cha­plin tog Chan den socialt ut­stötte drömmaren medan de halsbrytande och slapstickbetonade actioninslagen är tydligt inspirerade av – ibland direkt kopierade på – Keatons och Lloyds vågspel med livet som insats.

Med The Protector försöker James Glic­kenhaus (Blue Jean Cop, 1988) åter knyta samman den amerikanska och den Hong Kong-kinesiska actiontraditionen med Chan som hjälte. Undan­taget några träaktiga skådespelarinsatser och en ibland undermålig dialog lyckas han över all förväntan. Jackie Chan får här tillfälle att visa att han som skådespelare är väl så bra som sin amerikanske kollega, hollywoodveter­anen Danny Aiello.

De spelar två New York-poliser som skickas till Hong Kong i jakten på en narkotikaliga. Som så många andra polis­filmer där radarparet utgörs av ett omaka par – The Yakuza (1975), Alien Nation (1988) – blir det många konflikter med våldsamma urladdning, särskilt som de åker till den plats som den ene ser som sitt ursprungliga hem och den andre associerar militärtjänstgöringen i Vietnam.

Trots en intill sprängningsgränsen actionmät­tad handling, som i uppfinningsrikedom vida överträffar James Bond-filmerna, blev The Protector ingen större framgång, och Jac­kie Chan blev heller inte den internationella stjärna som förutspåtts. I Hong Kong är han i särklass det största affischnamnet och har skaffat sig sitt eget produktionsbo­lag. Chan och de andra Hong Kong-regissörerna i den yngre generationen (Tsui Hark/Xu Ke, Ching Siu-Tung/Chen Xiaodong, m.fl.) står i kö för att upptäckas utanför hemlandet.

De få filmer som visats i Europa, t.ex. Chen Xiaodongs A Chinese Ghost Story (Quian nu youhun, 1987; ej visad i Sverige) och Xu Kes Peking Opera Blues (Do ma dan, 1986; sverigepremiär under våren 1990), vittnar om en utomordentligt skickligt filmhantverkstradition. Till­sammans med ett frenetiskt tempo och några för väs­tliga ögon högst originella intriger är de uppfriskande nyheter i actionutbudet.

© Michael Tapper, 1990. Lunds Studenters Filmstudios katalog våren 1990, s. 74-76.