Flickan och monstret

i married a monster 1USA 1958. I Married a Monster from Outer Space. Regi Gene Fowler, Jr. Manus Louis Vittes Foto Haskell Boggs Klipp George Tomasini Scenografi Hal Pereira, Henry Bumstead Specialeffekter John P. Fulton, Charles Gemora (make-up). Musik Daniele Amfitheatrof. Med Tom Tryon Bill Farrell Gloria Talbott Marge Farrell Ken Lynch Dr. Wayne John Eldredge Collins Valerie Allen Francine Maxie Rosenblum Grady Alan Dexter Sam Benson Jean Carson Helen. Producent Gene Fowler, Jr. för Paromount Pictures. Längd 1.28. Visades på Lunds Studenters Filmstudio 1991-04-16.

Dehumanisering och identitetsförlust som smy­gande föraningar av mänsklighetens undergång var ett huvudtema i många science fiction-filmer under 1950-talet. Länge tolkades temat som en reaktion på det kalla kriget och senator Joseph McCarthys skräckpropaganda om osynliga inva­sioner och ”reds-under-the-beds”. I retrospektiv – framförallt om man ser till filmgenrens senare utveckling – ter filmerna sig emellertid snarare som en kritik av det nya hyperkonsumistiska ef­terkrigs-USA som tog form under decenniet.

Vid sidan av Don Siegels klassiska Världsrymden anfaller (Invasion of the Body Snatchers, 1956) är Gene Fowler Jr:s Flickan och monstret det bäs­ta exemplet på alienationen från denna sköna nya värld. Sin till synes självmedvetet kitschiga titel till trots, är Flickan och monstret ingen parodi utan en effektfull science fiction-thriller med släktskap till film noir, särskilt den undergrupp noir-filmer som bru­kar kallas ”women pictures”: Michael Cur­tis Mildred Pierce (1945), David Millers Avslöjad (Sudden Fear, 1952) med flera.

i married a monster 4I likhet med dessa filmer följer vi en stark kvinnlig protago­nist genom äktenskapets drömmar och mar­drömmar. Här slår det dock över i det senare när huvudpersonen upp­täcker att hon är gift med en utomjording. Han har en samling andra utomjordiska kollegor med sig, och tillsammans är de på väg att ta över den manliga befolkningens identiteter i den lilla för­orten. Syftet är att reproducera sig med jordens kvinnor eftersom då deras egna dött ut under mystiska om­ständigheter.

Något intergalaktiskt sex får vi ty­värr inte se – filmen undviker ämnet (det är ju 1950-tal, vad trodde ni?!) – men däremot något som idag närmast skulle betraktas som en femi­nistisk tidsbild. Med hjälp av några i Hitchcocks medarbetarstab, bland andra Hal Pereira, Henry Bumstead, George Tomasini och John P. Fulton, skapar re­gissören Gene Fowler Jr. en spänningsladdad atmosfär som mer spelar på framväxande psyko­logisk skräck än specialeffekter.

Fowler var un­der några år filmklippare åt Fritz Lang, vars påverkan märks både i den expressionistiska ljussättningen, de extrema kameravinklarna och det övervägande pessimistiska tonfallet. Talande är att de kvinnliga rollfigurerna inte mer än anar en smärre skillnad mellan de för­svunna männen och deras utomjordiska, emotio­nellt iskalla substitut. Att skillnaden mellan de nya och de gamla patriarkerna inte är särskilt stort demonstreras i scenerna där hjältinnan försöker vädja om hjälp men (naturligtvis) avfär­das som en hysterika av de oberörda män­nen i samhället. Eller är det kanske utomjordingarna hon stött på? Frågan lämnas obesvarad.

i married a monster 3Flickan och monstret lyckas vända begränsningarna av sin låga budget till en konstnärlig fördel. Special­effekterna är oftast effektfulla övertoningar där utomjordingarnas ansikten dubbelexponeras över sina mänskliga fasader. Likaså blir de träiga manliga skådespelarprestationerna – framförallt från den då lovande skådespelaren Tom Tryon i rollen som Bill – endast till fördel för filmens dehumanise­ringstema. Oavsiktligt eller inte ser det ut som ett medvetet drag när Marge till slut återförenas med den mänsk­lige Bill, och vi får svårt att se någon egentlig skillnad på honom och ”monstret”.

© Michael Tapper, 1991. Lunds Studenters Filmstudios katalog våren 1991, s. 56–57.