Blue Jean Cop

shakedownUSA 1988. Regi, manus James Glickenhaus Foto John Lindley, Al Cerullo (trickfo­to) Klipp Paul Fried Scenografi Charles Bennett Specialeffekter Michael Wood, James K. Friedburg Musik Jonathan Elias Med Peter Weller Roland Dalton Sam Elliott Ritchie Marks Patricia Carbon­neau Susan Cantrell An­tonio Fargas Nick Carr Blanche Baker Gail Fein­berger Richard Brooks Michael Jones Jude Ciccocella Patrick O’Leary. Producent J. Boyce Harmon, Jr. för Shapiro Glickenhaus Entertainment. Längd 1.36. Alternativ titel Shakedown. Visades på Lunds Studenters Filmstudio 1989-11-19.

James Glickenhaus har länge arbetat i den amerikanska lågbudgetfilmens lägre divisioner, där han oftast producerat ex­tremt våldsamma och actionpackade genrefil­mer. Hans mest kända titel är nog The Exterminator (1980), om en vietnamveteran som med ansenlig vapenarsenal, främst en eldkastare, blir brottets nemesis Death Wish-style. Den följdes av snarlika The Soldier (1982) och Protector – mannen utan fruktan (The Protector, 1985), ett lyckat samarbete med Hong Kongs främsta actionstjärna, Jackie Chan.

Protector kombinerade den amerikanska polisgenren med den öster­ländska martial arts-filmen och bjöd på en bländande uppvisning i komiska stunteffekter som kunde hämtats från vil­ken Buster Keaton-film som helst. Med Blue Jean Cop (1988) fick Glickenhaus sitt genombrott till filmindustrins mittfåra, och som titeln antyder handlar det om poliskorruption.

När en narkotikahand­lare dödar en polis i en uppgörelse på gatan får en ung yuppie-aspirerande advokat, Roland Dalton (Peter Weller), hand om fal­let. Efterforskningar­na ställer advo­katen inför moraliska problem som får återverkningar både i tjänsten och i privatlivet. Handlingens realistiska ambitioner kommer dock i skymundan för actioninslagen, som tänjer på historiens trovär­dighet.

I det ena efter den andra spektaku­lära stuntinslaget slipar Glickenhaus greppen från Protector, och i slutuppgörelsen rämnar alla fördämningarna när Daltons partner Ri­chie Marks (Sam Elliott) utför spektakulära stordåd i klass med James Bond. Filmen räddas emellertid av filmens underhållande, absurda sidospår och självironiska inslag, nya grepp i Glickenhaus repertoar.

I klassisk B-filmstradition från Samuel Fuller är hjältarna råbarkade arbetarklasstyper som bär sina egensinniga moralkodex som en medalj. Huvudpersonen Dalton är också ett intressant porträtt av en 68-radikal som får i filmen pröva sin idealism mot den nya tidens nyliberala cynism. För er som gillar opretentiösa actionfilmer av det ski­tigare slaget rekommenderas filmen å det varmaste.

© Michael Tapper, 1989. Lunds Studenters Filmstudios katalog hösten 1989, s. 179-180.