Frankrike/Tyskland/Italien 1999. Astérix et Obélix contre Caesar. Regi: Claude Zidi. Manus: Claude Zidi, Gerard Lauzier. Foto: Tony Pierce-Roberts. Musik: Jean-Jacques Goldman, Roland Romanelli. I rollerna: Christian Clavier, Gérard Depardieu, Roberto Benigni, Marianne Sägebrecht. Svenska röster: Tomas Bolme, Allan Svensson, Johan Ulveson, Bert-Åke Varg.
Biopalatset i Malmö, Sandrew i Lund
Den tecknade serien Asterix är något så ovanligt som intelligent underhållning för alla åldrar. Huvudpersonerna slåss mot romarna och beger sig ut på spännande äventyr i Europa år 50 före vår tideräkning. Samtidigt lyckas upphovsmännen René Goscinny och Albert Uderzo få in små historielektioner och fyndiga kopplingar mellan dåtida och nutida politiska intriger.
En vanlig anklagelse mot Asterix är att stämpla den som chauvinistisk. Byn i nordvästra Gallien som gör motstånd mot Rom med hjälp av druiden Miraculix trolldryck har pekats ut som sinnebilden av fransk självgodhet och nationalidyllisk småborgerlighet gentemot en omvärld som ses med främlingsfientliga ögon. Ofta tolkas Rom också som en allegori över kulturimperialismens USA.
Genomgående driver dock serien med fransk samtidspolitik. Rom symboliserar den franska centralmakten i Paris snarare än USA, och den lilla byn är den franska allmänheten. Caesar lånar karaktärsdrag av Charles de Gaulle och hans närmaste män liknar kända toppolitiker. Skattechefen i Asterix och skatten är till exempel mycket lik Giscard d’Estaing, ämbetsmannen i Obelix & Co. bär drag av Jaques Chirac och i Rosen och Svärdet parodieras Edith Cresson som den mästrande Maestra.
Seriens överflöd av kulturella referenser, välskrivna äventyrsberättelser och kongeniala humor bäddar för matinéunderhållning av hög klass. Tyvärr är resultatet en uppblåst mångmiljonproduktion som kollapsat likt en dödbakad europudding. Förvisso är scenografin imponerande, de datoranimerade specialeffekterna hyfsade och trogna publikmagneter som Gérard Depardieau och Roberto Benigni har bärande roller. Men det saknas såväl en sammanhängande handling som ett dynamiskt berättande.
Man har lite planlöst sammanfogat episoder ur olika album, bland annat Asterix och hans tappra galler, Asterix och guldskäran och Asterix och spåmannen, dock bara den fysiska handlingen. Det särpräglat kluriga berättandet har slätats ut till oigenkännlighet. Scenerna saknar spänst, dynamik och komisk timing. Säkra farsinslag, som råkurren mot romarna och de dråpliga bygrälen, sackar och övergår snabbt i håglös vilsenhet. Depardieau och Benigni blir aldrig mer än lite knasiga, åtminstone inte med Allan Svenssons respektive Johan Ulvesons röster.
Asterix och Obelix möter Caesar är fyrkantigt berättad, småtråkig och i desperat behov av ett konstnärligt temperament. Höviskheten mot nationalklenoden har kanske varit alltför stor. Om den europeiska filmindustrin tänker sig att sådana här filmer ska konkurrera med Hollywood kan jag bara säga: hissa vit flagg med en gång.
© Michael Tapper, 1999. Sydsvenska Dagbladet 1999-09-24.