A Canterbury Tale

canterbury_taleStorbritannien 1944. Regi, manus The Archers (= Michael Powell & Emeric Pressburger) Foto Erwin Hillier Klipp John Seabourne Musik Allan Gray. Med Eric Portman Thomas Colpepper Sheila Sim Alison Smith John Sweet Bob Johnson Dennis Price Peter Gibbs Esmond Knight berättaren/ soldat i Seven-Sisters, byfånen. Producenter The Archers. Längd 2.04. Visad på Lunds Studenters Filmstudio 1988-03-07.

Liksom 49TH PARALLEL står A Canterbury Tale ut från The Archers mer berömda produktion av romantiska filmer i Technicolor under 1940-talet. Inte nog med att den är gjord i svartvitt, den har också fötterna mer fast förankrade i den brittiska realismtraditionen. Ändå bör det påpekas att den är lika vackert, för att inte säga poetiskt, gestaltad som Powell & Pressburgers övriga filmer.

Tonen är lättsam och har, i sedvanlig ordning, en livsbejakande erotisk underton i triangeldramat mellan unga brittiskan Alison och hennes två kavaljerer, den brittiske armésergeanten Peter och hans amerikanske motsvarighet Bob, spelad av den då i Storbritannien stationerade US Army-sergeanten John Sweet. De tre hamnar på den påhittade lantisstationen Chillingbourne. Alison ska arbeta på en gård i trakten, Thomas ska inställa sig på en lokal armébas och Bob stiger av misstag av eftersom han tror sig vara i Canterbury.

Här får de en lektion i lokalhistoria av hemmansägaren Thomas till fotografen Erwin Hilliers bländande vackra filmfoto. Det episodiska berättandet blir snarast till en poetisk journal- eller dokumentärfilm. Eller snarare till ett privat fotoalbum av regissören själv, som spenderade stora delar av sin barndom här.

Sedan beger sig gruppen – likt en pilgrimsfärd i den medeltida diktaren Geoffrey Chaucers och hans The Canterbury Tales anda – till Canterbury för att förfasas över tyskarnas bombningar och avslutningsvis njuta av Canterburykatedralen, där den för detta biograforganisten Peter spelar musik av Bach. Det inslaget är en tydlig markör till försvar för tysk kultur, i konstrast till det tyska barbariet under nazismen och dess härjningar. Powell & Pressburger följer här mönstret från inslag i tidigare filmer som 49th Parallel (1941) och Det började i Berlin (The Life and Death of Colonel Blimp, 1943).

© Michael Tapper, 1988. Lunds Studenters Filmstudios katalog våren 1988, lösblad.