49th Parallel

49th parallelStorbritannien/Kanada 1941. 49:de breddgraden/Flykten. Regi Michael Powell Manus Emeric Pressburger Foto Frederick Young Klipp David Lean Scenografi David Rawnsley Musik Vaughan Williams. Med Eric Portman löjtnant Hirth Richard George kommendant Bernsdorff Raymond Lovell löjtnant Kuhnecker Niall MacGinnis Vagel Peter Moore Kranz John Chandos Lohrmann Basil Appleby Jahner Laurence Olivier Johnnie Anton Walbrook Peter Leslie Howard Philip Armstrong Scott Raymond Massey Andy Brock. Producent Michael Powell för Ortus Films för The Ministry of Information. Längd 2.03. Visad på Lunds Studenters Filmstudio 1988-02-02.

Emeric Pressburger vann en Academy Award, en Oscar, för bästa originalmanus 1942 med 49th Parallel. Filmen är en förlaga, fast med omvända premisser, till Ett av våra bombplan saknas (One of Our Aircraft Is Missing, 1942), den första Powell & Pressburger-produktionen under bolagsnamnet The Archers. Liksom den senare kretsar handlingen kring ett klassiskt tema i filmer om andra världskriget: en grupp soldaters inre konflikter under flykt genom fiendeland.

Den viktiga skillnaden är att 49th Parallel inte handlar om brittisk trupp på tysk mark, utan skildrar en grupp tyska soldater på flykt genom allierat territorium, närmare bestämt Kanada, för att försöka ta sig till neutrala USA. Filmen finansierades till största delen av det brittiska informationsministeriet, och dess propagandistiska syfte är uppenbart: att mobilisera tveksamma amerikaner att sluta upp på Storbritanniens sida i kriget. Emeric Pressburger uttalade sig om sin motivation i arbetet med manuset: ”Goebbels ansåg sig vara propagandaexpert, men jag tänkte visa honom ett och annat”.

Till skillnad från Hitchcocks avslutande appell till amerikanerna i Utrikeskorrespondenten (Foreign Correspondent, 1941), låter Powell nazismens inhumana världssyn tala för sig själv. Det gör han i en berömd monologsekvens där löjtnant Hirth försöker övertyga en grupp tyskättade kanadensare om Tysklands föregivet ädla sak. Resultatet går inte riktigt som han tänkt sig, men paranoian om att kriget kröp nära de egna gränserna och kanske också hade fått fotfäste på kontinenten genom mullvadsarbete får här en drabbande gestaltning. I USA fick filmen talande nog titeln The Invaders.

49th_P_Alt_large

49th Parallel är en spännande actionfilm med för den tiden osedvanligt stor realism. Nästan alla scener är inspelade på plats i Kanada, och inledningssekvensens bombning av den tyska u-båten genomfördes med hjälp av det kanadensiska flygvapnet.

© Michael Tapper, 1988. Lunds Studenters Filmstudios katalog våren 1988, lösblad.